ter redactie

De redactie van de Gids bereidt zich voor op 2020

Is het verrassend dat een van de best gelezen recente stukken op de Volkskrantsite ging over het kiezen van een aanvullende tandartsverzekering? Niet volgens Corinne van Duin, chef van De Gids. ‘Geen sexy onderwerp, maar news you can use.

Team De Gids vergadert op de redactie van de Volkskrant. Van links naar rechts: Timo Nijssen (tech), chef Corinne van Duin, Devi Smits (filosofie) en Anna van den Breemer (opvoeden). Niet op de foto: Yasmine Esser (algemeen) en Madelon Meester (carrière).Beeld Eva Faché

‘Dit was echt een knaller. Vorige week had het stuk 100 duizend lezers.’ Corinne van Duin, chef journalistieke vernieuwing en De Gids, checkt de best gelezen Gidsstukken van de afgelopen week. Het populairste verhaal ging over besparingstips, met de kop: ‘Ben je blut door de dure decembermaand? We helpen je januari door’. 

Naast de chef hangen nog de glittergordijnen van de kerstborrel. Het is de eerste vergadering van het jaar voor de redactie van De Gids, de plek waar - zoals Van Duin het graag zegt - de lezer antwoord vindt op ‘al haar grote en kleine levensvragen’. Dat betekent dat je kunt lezen over waar je op moet letten als je een tv gaat kopen en hoe je een lekkere scone maakt, maar ook over hoe je vriendschappen onderhoudt, en waarom je op werk meer wordt gemotiveerd door een compliment dan door een bonusbedrag op je rekening.

Welke stukken het meest worden gelezen is belangrijke informatie voor de Gids. ‘Wat voor mij de maatstaf is voor een goed Gidsonderwerp: houdt het veel mensen bezig?’, zegt Van Duin. ‘Er is in de krant voldoende ruimte voor niche-onderwerpen ingeruimd, en dat is prima, dat hoort bij ons. Maar met de Gids probeer ik juist zoveel mogelijk mensen te bedienen.’

De Gidsredacteuren over waar ze zelf het meest van hebben geleerd:

Timo Nijssen: ‘Misschien niet het vrolijkste onderwerp, maar wel iets waar iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt: hoe ga je om met rouwende mensen? Lang niet iedereen weet hoe ze daarmee moeten omgaan, terwijl je op zo’n moeilijk moment juist alle steun kunt gebruiken.’ 

Yasmine Esser: ‘Na tien jaar werken vragen mensen nog steeds of ik de nieuwe stagiaire ben. Sinds ik een stuk schreef over jong geschat worden, trek ik me minder aan van dit soort opmerkingen. Laatst noemde iemand op de werkvloer me een beginnend journalist en voor het eerst werd ik daar niet onzeker van. Het zegt meer over de ander.’

Het Gidsteam is gestart met allerlei onderwerpen die aan het begin van een nieuw jaar bij mensen leven. De overweging is altijd: op welke vraag zoekt de lezer nu een antwoord? Daarom zijn er momenteel reistips, want vakanties worden vaak geboekt in januari. En daarom wordt er besproken of het gezond is om te vasten na de overdaad aan lekkernijen in december.

0.0%

In de vergadering gaat het over het thema Dry January. De Gids heeft een Facebookgroep in het leven geroepen: de Volkskrant Januari 0.0. Hierin kunnen lezers die na de feestdagen een maand alcoholpauze nemen steun, inspiratie en tips vinden van de Gids en van andere lezers.

Begin van de week heeft de groep bijna 800 leden. Iemand geeft een boekentip - ChardonNEE, is de titel - die enthousiast wordt onderschreven door een paar andere groepsleden. Iemand anders heeft een lekkere alcoholvrije wijn gedronken en laat weten waar je die kan kopen.

Van Duin heeft inspiratie gehaald uit de Facebookgroep voor de vergadering. ‘Iemand noemde zichzelf zo’n enorme theeliefhebber dat ze bijna een theesommelier is geworden. Ik wil voor de 0%-maand nog wel een stuk over thee proeven. Hebben we verder nog stukken gepland over Dry January?’

Aangezien ze zelf ook gewoon mensen en lezers zijn, komt veel inspiratie uit team Gids zelf. ‘Als het jou erg bezighoudt, ben je meestal niet de enige’, zegt Van Duin. En soms weten ze al van tevoren dat een onderwerp bij lezers gaat leven. ‘Straks komt Valentijnsdag er weer aan. We willen van februari een themamaand over liefde en relaties maken. Dat is inderdaad brave agendajournalistiek. Maar wij kunnen het wel veel origineler doen dan andere media, grappiger. Dat maakt het echt Volkskrant.’

Betrouwbaarheid

Nog belangrijker voor de Volkskrant-stempel: betrouwbaarheid. Het zijn soms luchtige onderwerpen, maar ook iets schijnbaar onschuldigs als hoe vaak je je handdoek moet verwisselen, wordt onderzocht volgens de journalistieke standaard. Bewezen bronnen, de juiste experts. Online kan je overal advies vinden, maar bij veel bronnen weet je niet of het ook goed advies is.

Van Duin: ‘Wat ik zo fijn vind aan de Gids is dat mensen wéten dat ze het kunnen vertrouwen, want het komt van de Volkskrant. En je hoopt dat mensen tien tot twintig stukken lezen en denken: hier heb ik zoveel aan, ik ga een abonnement nemen.’

De Gidsredacteuren over waar ze zelf het meest van hebben geleerd:

Corinne van Duin: ‘Waar ik nog altijd profijt van heb, is de keer dat een stylist mijn kledingkast opruimde. Ik denk elke ochtend nog: géén missers in de kast. Bij twijfel gewoon wegdoen, anders loop je de hele dag in een stom vest.’

Anna van den Breemer: ‘Ik sprak filosofen over waar de feestdagen nou écht om draaien en een van hen kwam met een citaat van de stoïcijnse filosoof Epictetus: ‘Geef me de moed te accepteren wat niet in mijn vermogen ligt, de kracht om alles te doen wat in mijn vermogen ligt en de wijsheid tussen die twee onderscheid te maken.’ Dat werkt heel ontnuchterend op een piekermoment.’

De Gids is na anderhalf jaar ook een stimulerende rol gaan spelen bij de krant. De meeste redacteuren zijn het van oudsher niet gewend om na te denken over wat de lezer in hun eigen leven bezighoudt. Maar volgens Van Duin zou een redacteur bij elk onderwerp de vraag moeten stellen: wat zou de lezer hier persoonlijk aan kunnen hebben?

Wat kan de lezer ermee

‘Je wilt mensen van dienst zijn, dat is ook je taak als krant. En nieuws komt van alle kanten op mensen af, de vanzelfsprekendheid van een krantenabonnement is weg. Je moet jezelf als krant opnieuw bewijzen. En dat doe je door fantastische onderzoeksjournalistiek, maar ook door mensen dingen te bieden die ze kunnen gebruiken.’

‘Servicejournalistiek’ zoals het werk wat De Gids doet ook wel wordt genoemd, is het ‘werkpaard van de nieuwskrant’. Van Duin geeft een voorbeeld. ‘Dat wij als krant aan het einde van het jaar nog een keer goed uitzoeken hoe het nu zit met die aanvullende tandartsverzekering.’

Het stuk stond ruim een week in de lijst van best gelezen artikelen op de website. ‘Geen sexy onderwerp, maar onmiskenbaar een onderwerp dat veel mensen raakt - iedereen gaat naar de tandarts en er verandert veel in de verzekeringswereld. Het is ‘news you can use’. Dat wil de Volkskrant óók aan de lezer brengen.’

De Gidsredacteuren over waar ze zelf het meest van hebben geleerd:

Devi Smits: ‘Afgelopen voorjaar maakten we de Klimaatgids waarin we onderzochten welke kleine aanpassingen in het dagelijks leven winst voor het klimaat opleveren. Welk alternatief voor koeienmelk is bijvoorbeeld het milieuvriendelijkst? En hoe zinvol is het om tijdens het boeken van een vliegreis een CO2-compensatie te betalen? Handige inzichten die je gelijk in je eigen leven kunt toepassen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden