Ter redactiejubileumnummer

20 jaar geleden was het vloeken in de kerk – nu is Volkskrant Magazine een begrip

Een vrouw met blote borsten sierde de cover van het eerste Volkskrant Magazine in 1999. Chef Aimée Kiene: ‘Mensen waren woedend.’ Tijd om terug te kijken op twintig jaar Magazine met een jubileumnummer én een ode aan die cover. 

Aimée Kiene, chef Volkskrant Magazine.Beeld Katja Poelwijk

Twintig jaar geleden stonden ze samen op de cover: Paul Verhoeven, de grootste regisseur van Nederland, en een bijna naakte anonieme vrouw. Na de fotoshoot zagen ze elkaar nooit meer. Maar wonder boven wonder bleek actrice en model Rena Riffel in de buurt van de regisseur te wonen. Op een mooie dag in september werden ze voor het jubileumnummer van Volkskrant Magazine herenigd in het huis van Verhoeven in LA.

Chef Aimée Kiene: ‘Zij was mega-enthousiast om Paul Verhoeven weer te zien – a beyond epic, life changing experience, appte ze nog.’ De chef is verrukt dat het gelukt is. ‘We hebben er een uitklapcover van gemaakt. Nu heb je de cover met een nieuwe foto en als je ’m openklapt, dan zie je de oude! Ik hoop dat mensen net zo enthousiast zijn als ik. Ik vind het echt een spektakel.’

Twintig jaar geleden vonden veel mensen het een heel raar idee, zo’n magazine bij de krant. ‘Een lifestyleblad bij een serieuze krant als de Volkskrant’, zegt Kiene. ‘Voor lezers en veel redacteuren was het vloeken in de kerk. Mensen dachten: dit is geen goede journalistiek: te licht, te leutig.’ En dan ook nog die cover. ‘Het schijnt dat mensen op het lanceringsfeest de makers niet eens de hand wilden schudden. Mensen waren woedend dat de Volkskrant een blad uitgaf met met blote tieten op de voorkant. Het was toch niet de Panorama?’

Kiene is sinds vorig jaar april de vijfde chef in het bestaan van het Magazine. ‘De eerste tien jaar was het magazine nog niet eens gedigitaliseerd, de nummers stonden hier allemaal in de kast op de redactie. Met twee collega’s heb ik op een avond al die stoffige dozen naar boven gehaald, alles uitgespreid. Er zijn ontzettend veel goede, mooie dingen gemaakt, inclusief veel bijzondere covers. Het Magazine is, meer nog dan de krant, een heel visueel ding. Daar hebben we dan ook de geweldige beeldredacteur Heike Gülker en artdirector Jaap Biemans voor.’

Nu, twintig jaar later, zijn magazine-achtige bijlagen bij de zaterdagkranten niet meer weg te denken. En Volkskrant Magazine heeft daarin een eigen plek: bijzondere covers en grote persoonlijke interviews. Genoeg reden dus voor een terugblik op de 950 nummers die sinds 1999 glanzend in de vouw van de zaterdagkrant hebben gezeten, inclusief een ode aan die eerste controversiële cover.

Hoe is dat gegaan, met die cover?

‘Dat beeld van die eerste cover zat heel erg in mijn hoofd. Dus toen we vergaderden over het grote interview voor het jubileumnummer, bedachten we gelijk dat we Paul Verhoeven wilden spreken. Maar daarmee rees ook meteen de vraag: wie is die vrouw naast hem eigenlijk?’

De vrouw die een kleine rel veroorzaakte in de Nederlandse mediawereld, maar van wie niemand meer wist wie het was. ‘In het hele nummer was haar naam niet te vinden – dat zou nu ook niet meer zo snel gebeuren, zo’n blote vrouw anoniem op de cover zetten. Wij dachten: we moeten haar vinden.’

Het werd allemaal nog best spannend, want de zoektocht startte pas in juni. ‘Een Magazine staat of valt met vooruitkijken,’ zegt Kiene, en dat is meteen ook een beetje een valkuil voor haarzelf. Ze komt oorspronkelijk van de dagelijkse nieuwskrant. ‘Waar je ’s ochtends op pad gaat en ’s avonds een reportage inlevert, zo begon ik vijftien jaar geleden bij de krant. Ik vond het heerlijk.’ Bij het Magazine is dat volledig het tegenovergestelde. ‘Als je bijzondere stukken wil, moet je de tijd hebben. Eigenlijk moet je nu al denken: volgend jaar Kerst wil ik een mooi meeloopinterview. Dan kan iemand daar nu mee beginnen.’

Paul Verhoeven bleek gezondheidsproblemen te hebben. Gelukkig mocht interviewer Steffie Kouters na de zomer toch naar LA komen, maar de zoektocht naar de mysterieuze vrouw liep in eerste instantie ook stroef. Tot een van de redacteuren beet had: het was de 50-jarige Rena Riffel, model en actrice uit de Verhoeven-film film Showgirls. ‘Toen heeft John Schoorl haar uitgebreid gesproken. Ze was helemaal verguld dat ze op de cover had gestaan, dat wist ze helemaal niet.’

Je bent de nieuwste chef van hét Volkskrant Magazine, inmiddels toch wel een begrip. Was dat nog spannend, toen je anderhalf jaar geleden begon?

‘Ik verbaas me er wel eens over, maar ik vond het toen helemaal niet zo eng. Het verliep op een soort van logische manier.’ Voordat ze chef werd, was ze coördinator van cultuurkatern V. Die redactie werkt nauw samen met het Magazine, ze delen een centrale tafel op de redactie. ‘Ik dacht, ik schuif een paar stoelen op: het valt vast mee hoeveel er verandert. Maar het is een wereld van verschil. Achteraf denk ik wel: Jezus, ik ben daar maar gewoon in gesprongen. De eindverantwoordelijkheid hebben voor zo’n goed gelezen, veel beoordeeld blad: dat is wel pittig. En heel leuk. Allebei tegelijkertijd.’

Het scheelde dat het magazine al ‘stond als een huis’, zegt Kiene. ‘Het was geen noodlijdend blaadje waar je nog wat van moest maken. Het was al hartstikke goed, en ik vind het heerlijk om het dan, hopelijk, nog ietsje beter en scherper te maken.’

Hoe blijft het Magazine ook de komende twintig jaar relevant, volgens jou?

‘We moeten proberen voorop te blijven lopen. Wij moeten  op heel breed gebied net iets meer weten dan de lezer, zodat we die kunnen inspireren. Welke mensen zijn nu belangrijk, waar moet je gaan eten, hoe geef je vorm aan je relatie, hoe richt je je huis in? Je moet spannende keuzes maken en tegelijkertijd proberen journalistiek te blijven. Ik hoop dat mensen denken: op die redactie weten ze echt wat er speelt. En verder hoop ik dat mensen bij elk nummer denken: te gek, zo’n verhaal heb ik nog nooit gelezen, dat beeld heb ik nog nooit gezien. Of: hoe hebben ze die persoon weten te strikken voor een interview? Op zoek gaan naar dat spektakel vind ik gewoon echt leuk werk.’

Wanneer is dat jullie in het bijzonder gelukt?

‘Ik kan zo tientallen voorbeelden noemen. Pas nog, met zo’n verhaal als dat van Dorien van Linge, over haar eetstoornis. Dat blies mij helemaal weg. Je hebt wel eerder verhalen over eetstoornissen gelezen, maar je krijgt hier echt een inkijkje in haar psyche. Of het exclusieve interview van John Schoorl met David Hockney, de duurste levende kunstenaar in Los Angeles. Ik houd erg van heel goed geschreven stukken, daarvan probeer ik er zoveel mogelijk in het magazine te krijgen.’

Het is het mooiste als het echte leven door de pagina’s van het Magazine sijpelt, vindt Kiene. ‘Zoals bij Angela Groothuizen onlangs, die heel openhartig vertelt over haar open relatie. Of bij dat interview van Sara Berkeljon met Jeroen Wollaars van Nieuwsuur een tijd geleden, die heel erg gepest bleek te zijn vroeger. Als iemand dan openhartig durft te zijn, eerlijk, daar ben ik blij mee. Geen oppervlakkig verhaal, maar heel echt.’

Heel echt is ook de liefde die ontstond dankzij een van de rubrieken? De datingrubriek ‘Buitenkans’ van Eva Hoeke en Carolien Spaans, die van september 2011 tot mei 2012 in het magazine stond, leidde tot een heus Volkskrant Magazine-gezin. ‘Ze hebben twee kinderen gekregen, 2 en 4 zijn ze.’ Dat gezin verdiende ook een plaats in het jubileumnummer. Een rubriek waardoor baby’s zijn geboren, dat is misschien nog wel meer spektakel dan Rena Riffel en Paul Verhoeven bij elkaar.

Interview met Paul Verhoeven (81): ‘Als ik hard aan het werk ben, denk ik niet aan de dood’
We spraken regisseur Paul Verhoeven (81) in Hollywood. Rustig aan? Welnee. Verhoeven leeft, eet, drinkt en droomt van ­filmmaken. ‘Met pensioen gaan? En dan wat?’

Brief aan Rena Riffel (50): ‘Ik zal je vertellen: het kwam niet meer goed met de chefs van dat Volkskrant Magazine’
Halfnaakt en naamloos stond Rena Riffel op de cover van het allereerste Volkskrant Magazine. Twintig jaar later staat ze weer op de cover. Verslaggever John Schoorl bedankt de actrice in deze brief en verhaalt over de gevolgen van die eerste shoot.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden