Eenmaal, andermaal..
Eenmaal, andermaal.. © AP

Niemand weet wie de koper is van de Da Vinci van 381 miljoen euro

Komt de koper uit het Midden-Oosten of is het toch Azië?

Wie is de koper van het kunstwerk dat in New York alle verkooprecords verpletterde? Hij bleef bij het bieden in ieder geval heel rustig, vertelde Alex Rotter, die de telefonische biedingen namens veilinghuis Christie's in New York de zaal in riep. Waarna hij tegenover de verzamelde pers zweeg over de identiteit van de nieuwe eigenaar van Leonardo Da Vinci's Salvator Mundi.

De winnaar van de biedingstrijd (vanaf de 215 miljoen waren er nog maar twee bieders over) maakte na negentien minuten korte metten met zijn opponent. Geen stapjes meer van twee miljoen of tien miljoen dollar, maar op 370 miljoen kwam in een keer het knock-out-bod: 400 miljoen dollar (381 miljoen euro). Aan de andere telefoon bleef het stil en de zaal kon schreeuwen van opwinding over het bereiken van de ijlste luchtlaag in de florerende internationale kunsthandel.

De vraag is of de Salvator Mundi ooit nog te zien zal zijn voor het publiek. Of verdwijnt het paneeltje in een privéverzameling? Bergt een investeringsmaatschappij het op in een belastingluw oord, zoals zoveel kunstschatten? Wordt het een particulier museum, zoals dat van de Duitse gereedschapsfabrikant Reinhold Würth, die veel klassieke devote kunst bezit?

Een beeltenis van Jezus Christus als Redder van de wereld gaat in het moslimland wellicht een stap te ver

Frivole topstukken

In de zaal werd de naam van Bill Gates gefluisterd, tekende een verslaggever van ArtNews op. De oprichter van Microsoft kocht immers in 1994 voor 26 miljoen euro de Codex Leicester, een bundel aantekeningen van Da Vinci. Maar Gates verzamelt vooral Amerikaanse kunst. Bovendien besteedt hij zijn geld tegenwoordig vooral aan het bestrijden van honger en ziekte.

'Iemand het Midden-Oosten of Azië', opperde een andere kunstverzamelaar in de zaal. 'Iemand met een eigen museum, die daar de show wil stelen met dit werk.'

Twee jaar geleden gingen nog twee tamelijk frivole topstukken richting Qatar. Het zinnelijke Wanneer ga je trouwen? (1892) van Paul Gauguin ging voor 255 miljoen euro naar het nationale museum. Een oud-premier telde 180 miljoen dollar neer voor het weinig verhullende De Vrouwen van Algiers (1955). Enige frivoliteit is dus mogelijk, maar een beeltenis van Jezus Christus als Redder van de wereld gaat in het moslimland wellicht toch een stap te ver.

Kunst en kapitaal

De koper zou ook uit Azië kunnen komen; niet voor niks deed Christie's wereldtournee met de Salvator Mundi ook Hong Kong aan, waar kunst en kapitaal het goed met elkaar kunnen vinden. Kunstkopers hangen hun aankopen daar echter doorgaans aan de grote klok, zoals miljardair Liu Yiqian. Hij kocht voor zijn museum in Sjanghai Liggend naakt van Modigliani voor 144 miljoen euro - en vertelde daar graag over. Een uitzondering was de nog steeds onbekende Chinese koper die vorig jaar een groot vrouwenportret (1912) van Gustav Klimt kocht voor 127 miljoen euro van talkshowkoningin Oprah Winfrey.

Een Russische oligarch als koper zou wellicht het meest voor de hand liggen. Het op notenhout geschilderde portret van de Zoon van God de overtreffende trap van het religieuze icoon. De Rus die de laatste jaren het meest opviel met mega kunstaankopen is echter juist Dmitry Rybolovlev, de verkoper van deze Da Vinci.


Da Vinci's De Verlosser van de wereld breekt veilingrecord

Het schilderij Salvator Mundi van Leonardo Da Vinci is woensdagnacht bij Christie's in New York verkocht voor 400 miljoen dollar (339 miljoen euro). Inclusief veilingkosten is het 450,3 miljoen dollar, en dat is het is het hoogste bedrag dat ooit bij een veiling voor een schilderij is betaald.