1648320
Vol verwachting staan fans van boyband One Direction bij de Ziggodome waar hun idolen voor een uitverkochte zaal zullen optreden. © ANP

Wat meiden in boybands als One Direction zoeken

Seks, romantische liefde of iets anders? Wetenschapsredacteur van de Volkskrant Maarten Keulemans legt uit waarom meiden zo gillen bij boybands als One Direction.

 
Het geheim van de boybands is dat er meerdere types jongens in zitten, goed voor meerdere soorten fantasieën, voor elk meisje wat wils

The Beatles, Doe Maar, 'N Sync, Take That en nu One Direction: iedere generatie heeft wel een boyband die de meiden volledig in vervoering brengt. Maar wat beweegt meisjes er eigenlijk toe hun kamer te behangen met jongensposters en te gillen bij concerten? Het is een vraag waarop onderzoekers al jaren kauwen.

Het draait om seks, zegt één groep verklaringen. Evolutiebiologen zoals Geoffrey Miller (beroemd om zijn boek The Mating Mind) en David Buss (The Evolution of Human Mating) wijzen erop dat boybands hun fitheid etaleren, als paradijsvogels die een wijfje lokken: zie ze eens dansen, zingen, mooi zijn. Toen Taiwanese onderzoekers het bij 1.660 scholieren onderzochten, bleken de factoren 'knap', 'goed gekleed' en 'een mooi lichaam' voor idolate meiden veel belangrijker dan muziek. Mooie, lekkere jongens; point your erection in my direction, zoals een spandoek bij One Direction luidde.

Seks?
Hoewel, seks? Voor meisjes aan het begin van de puberteit zou een boyband vooral perfect oefenmateriaal zijn om zónder seks te experimenteren met romantische liefde, constateren nogal wat onderzoekers. Zingende, mooie jongens zijn 'objecten waarop ontluikende nieuwe gevoelens van opwinding worden geprojecteerd', noteerde de Deense genderonderzoekster Hillevi Ganetz. Opvallend is een ontdekking die de Israëlische psychologe Rachel Karniol deed: meisjes die nog niet toe zijn aan een vriendje, blijken zich vooral te richten op feminien ogende jongensartiesten. 'Ze denken over hen in liefhebbende en troostende zin, in plaats van in seksuele termen', aldus Karniol destijds in het blad Sex Roles.

Het geheim van de boybands is dat er meerdere types jongens in zitten, goed voor meerdere soorten fantasieën, voor elk meisje wat wils. Ook de mannelijker, meer seksuele jongen ontbreekt niet.

Spel onderling
Andere wetenschappers benadrukken dat het aanbidden van idolen onderdeel is van een ander spel: dat tussen de meiden zelf. Wie hoort bij wie, ben je wel van deze tijd, ben je wel connected met de juiste vriendinnen? Uit een studie onder 142 Amerikaanse tienermeiden bleek in 2005 bijvoorbeeld dat tienerfans meer tijd besteden aan chatten, sms'en en andere sociale activiteiten. De boyband als sociaal smeermiddel dus; een aanleiding om eindeloos te praten wie de leukste is, Zayn of Harry.

Zodoende is de aanbidding van boybands een 'overgangsrite voor adolescenten', zoals onderzoekers Tim Kasser en Yuna Engle van Knox College in Illinois noteerden in het blad Journal of Adolescent Research. Een belangrijk verschijnsel, tekenden ze daarbij aan: 'De idolisatie van beroemdheden door jonge ontluikende vrouwen moet niet worden afgedaan als zomaar iets waaraan meisjes deelnemen, aangezien het gaat om belangrijke zaken als hun waardensystemen en interpersoonlijke relaties.'

En dat allemaal voor veertig, vijftig euro. Geen geld, als je het zo bekijkt.