Voorlezen heeft positief effect op prikkelbare baby
© ANP

Voorlezen heeft positief effect op prikkelbare baby

Alle baby's hebben baat bij voorlezen, maar het effect is het sterkst bij prikkelbare baby's die veel huilen. Dat concludeert Heleen van den Berg uit haar onderzoek waarop ze dinsdag aan de universiteit van Leiden promoveert.

Baby's voorlezen heeft zin. Vooral kinderen met 'temperament' lijken baat bij te hebben bij de wisselwerking met hun voorlezende ouders. Het zijn baby's die veel huilen bij dagelijkse praktijken als aan tafel zitten en in bad gaan. 'Dat geeft een negatieve interactie tussen ouder en kind', zegt Van den Berg. 'Ouders reageren daar vaak overmatig op of negeren hun kinderen juist meer.' Voorlezen verbetert die interactie, blijkt uit haar onderzoek.

Van den Berg keek naar het BoekStart-project. Ouders ontvangen drie maanden na de geboorte van hun kind een waardebon voor een koffertje met een boekje en een gratis babylidmaatschap van de bibliotheek. En dat werkt, zegt Van den Berg: 'Bij deelnemers aan het BoekStart-project waren de uitkomsten na zeven maanden duidelijk hoger dan bij ouders die hun kind niet voorlazen.' De ouders vullen zelf op een formulier in hoeveel woorden hun kind kent.

Woordenschat

Ouders rekenen veel woorden uit de boekjes ook mee tot de woordenschat van hun baby. Ze gaan ervan uit dat ze die begrijpen

De temperamentvolle kinderen gaan niet alleen het meest vooruit doordat zij vroeg worden voorgelezen. Wanneer dit niet gebeurt, blijven ze ook het meer achter dan rustige kinderen. Ze zijn extra gevoelig voor zowel de positieve als negatieve invloed van hun omgeving. Juist de ouders met deze snelhuilende kinderen beginnen door het vele huilen vaak niet aan voorlezen.

'Voor zover ik weet, is bij onderzoek naar taalontwikkeling bij baby's nooit onderscheid gemaakt op basis van temperament', zegt Paula Fikkert, hoogleraar eerste taalverwerving aan de Radboud Universiteit en niet betrokken bij dit onderzoek. Wel is het volgens haar lastig om de woordenschat van een baby te meten. 'Ouders rekenen veel woorden uit de boekjes ook mee tot de woordenschat van hun baby. Ze gaan ervan uit dat ze die begrijpen. Zo kan een te grote woordenkennis verondersteld worden.'

Van den Berg: 'Om dat te voorkomen zijn in mijn lijst alleen 'gewone' woorden opgenomen (au, oh, beh, boe, vis, wagen) en geen woorden die typisch zijn voor de boekjes (olifant, kabouter).'