Virtual reality is nog lang niet volmaakt

Nadat een directeuren van Philips vanachter een katheder in het muziekcentrum in Eindhoven zijn medewerkers had toegesproken over jeugd en marketing en hoe dat nou verder moest, liep hij over het podium naar een blauw wandje....

Het moet een hilarisch schouwspel zijn geweest. Voor Philips was het slechts een spelletje, een gimmick waarmee een rondje peptalk in stijl kon worden afgesloten. Maar voor Cor Noltee, directeur van het adviesbureau Moreality in Bunnik, was het een teken dat er meer toepassingen te bedenken moesten zijn voor het virtual-reality-systeem dat hij uit Canada importeert. Noltee verkoopt en verhuurt het apparaat dat in wezen bestaat uit niet meer dan een behoorlijke camera, een stevige computer en tamelijk bijzondere software van de Vivid Group in Toronto.Dat Canadese bedrijf zegt in entertainment te doen. Het levert virtual-reality-systemen aan pretparken, maar ook aan beurzen, musea en wetenschapscentra. Toch trekken vooral de spelletjes de aandacht, omdat ze je laten ronddarren op een basketbalveld of tussen de haaien, omdat je op drums kunt roffelen en tussen wolkenkrabbers kunt zweven. Telkens bestaat die omgeving uiteraard alleen in een computer, maar dankzij de camera en een beeldscherm zie je jezelf in die kunstmatige wereld vol animaties, als was je Super Mario zelf.Virtual reality, kortweg VR, bestaat al wat langer. Ook de spelletjes met hun digitale werelden zijn niet gisteren uitgevonden. Maar op de VR-systemen die Noltee uit Toronto haalt, heeft de gebruiker geen toetsenbord meer nodig om de computer te bedienen. Ook apparatuur als een VR-bril - die de illusie geeft dat je in een computerspelletje rondloopt - of een handschoen met sensoren is overbodig. Want de camera registreert hoe iemand zich beweegt, de achtergrond valt, net als in een tv-studio, weg dankzij de blauwe wand, en de software vertaalt de bewegingen in instructies voor de computer die het beeld van de camera mengt met animaties.Noltee, ooit begonnen in de reclame, maar vier jaar geleden verzeild geraakt in het wereldje van interactieve media ('doe ons iets met nieuwe technologie', vragen zijn opdrachtgevers, onder wie ook de ANWB, Nike en Pepsi), gelooft dat het VR-systeem van Vivid zelfs de Nintendo-generatie aan het bewegen kan krijgen, de jeugd die met vierkante ogen en een pijnlijke muishand niet meer achter de spelcomputer was weg te slaan. 'We zijn ook heel voorzichtig bezig met fitnesstoepassingen. Die dingen liggen zo verschrikkelijk voor de hand. Je bent nu eenmaal met je lichaam bezig.'Het is, zegt Noltee, natuurlijk nog maar het begin. De Vivid-computer genereert werelden die nog beperkt zijn tot twee dimensies, terwijl al geruime tijd ook drie-dimensionale spelletjes op de markt zijn. Maar het VR-systeem ('compleet kost het mobiele systeem zeventigduizend gulden, nog te veel voor thuis dus') is nog niet slim genoeg om iemand door zo'n wereld te laten rondlopen. Noltee: 'Maar dat komt binnen een jaar of twee. Je kunt erop wachten.'Henk Blanken