Beeld van de steengroeve bij Winterswijk.
Beeld van de steengroeve bij Winterswijk. © Dennis van Zuijlekom

Oudste Nederlandse keverfossiel ontdekt: bijna kwart miljard jaar oud

Paleontologen van de Universiteit Utrecht en de werkgroep Muschelkalk Winterswijk hebben het oudst bekende Nederlandse keverfossiel ontdekt. In de steengroeve van Winterswijk vonden zij een versteend keverdekschild in een laag gesteente van bijna een kwart miljard jaar oud, toen Europa en Amerika nog aan elkaar vastzaten en dinosauriërs nog moesten ontstaan. De onderzoekers publiceerden hun vondst afgelopen week in het tijdschrift Paläontologische Zeitschrift.

De steengroeve van Winterswijk is een belangrijke vindplaats van oeroude fossielen. Ten tijde van het Trias, het tijdperk tussen de 200- en 250 miljoen jaar geleden, bevond zich hier de kustlijn van de Muschelkalkzee: een binnenzee die zich uitstrekte van Gelderland tot Polen. In de groeve zijn dan ook fossielen van zowel prehistorische land- als zeewezens te vinden.

Het keverdekschild, zo'n halve centimeter lang, stamt uit het begin van het Trias. Deze voor paleontologen interessante periode begon met een uitstervingsgolf, waarbij zo'n 90 procent van al het leven op aarde verdween. In het tijdperk dat volgde maakte het aardse leven een herstart door, en ontstond een soort blauwdruk voor de huidige flora en fauna.

Prehistorische insecten zijn superzeldzaam