Donald Trump: 'Een sterk ruimtevaartprogramma stimuleert onze kinderen exacte studies te kiezen.' © GETTY

Make space great again!

De week in wetenschap

Op zoek naar de wetenschappelijke lichtpuntjes in het tijdperk-Trump. De ruimtevaartsector heeft een fan in het Witte Huis zitten.

'Het concept klimaatverandering is bedacht door en voor de Chinezen om Amerikaanse fabrieken minder concurrerend te maken.' Aan het woord is de volgende president van de Verenigde Staten, die hard op weg is om de meest gehate man onder wetenschappers te worden.

Vaccinaties voor kinderen? Liever in kleinere hoeveelheden over een langere periode. Anders ligt autisme op de loer, aldus kwakzalver Trump.

Nu is het verleidelijk om samen met de rest van de academische gemeenschap te zuchten en steunen dat de machtigste mens op de planeet net zoveel waarde hecht aan een complottheorie op Facebook als aan stapels wetenschappelijk bewijsmateriaal, maar in deze donkere dagen zoek ik liever naar wetenschappelijke lichtpunten in het tijdperk-Trump.

Misschien trekt hij zich toch iets van het lot aan van de rest van de wereld

De nonprofit-organisatie ScienceDebate ondervroeg tijdens de verkiezingscampagne presidentskandidaten schriftelijk over hun wetenschappelijke visie. Over een opwarmende planeet maakt Trump zich geen zorgen, hij zet 'klimaatverandering' zelfs doodleuk tussen aanhalingstekens.

Maar Trump wil óók dat Amerika op energiegebied 'zo snel mogelijk zelfvoorzienend wordt'. En hiervoor is volgens hem ontwikkeling nodig van 'elke denkbare energiebron, inclusief wind, zon, nucleair en biobrandstoffen'.

Dat is het mooie van duurzame energie: klimaatverandering is niet het enige argument om erin te investeren, dus misschien dat de schade op dit front uiteindelijk gaat meevallen. Wat ook opvalt in Trumps wetenschappelijke visie: hij overweegt malaria aan te pakken. Een ziekte die vooral buiten Amerika dood en verderf zaait, dus misschien trekt hij zich toch iets van het lot aan van de rest van de wereld. Lichtpuntje.

Donald Trump

Tenslotte: Trump steekt in zijn wetenschappelijke visie de loftrompet over ruimtevaart. 'Een sterk ruimtevaartprogramma stimuleert onze kinderen exacte studies te kiezen en zal dit land miljoenen banen en miljarden dollars aan investeringen opleveren.'

Ook in zijn kosmische ambities lijkt Trump oog te hebben voor andere landen. 'We moeten wereldwijd zoeken naar partners, want de ruimte is niet alleen van Amerika. De hele mensheid profiteert van reiken naar de sterren.'

Een groot deel van de wetenschappelijke wereld mag dan in mineur zijn, maar de ruimtevaartsector heeft een fan in het Witte Huis zitten.

Make space great again!