Klopt dit wel: Helpt het eten van groente tegen stress?

Verwacht geen stresswoorden

Berichten verspreiden zich vaak razendsnel, of ze nu kloppen of niet. Wij proberen de zin van de onzin te scheiden.

Alweer goed groentenieuws. Eerder deze maand werd al bericht dat je van extra veel groente en fruit eten langer leeft. Dat bleek tegen te vallen, maar nu zou je dagelijkse portie groenvoer ook nog eens stressverlagend werken, aldus NU.nl, Het Nieuwsblad en enkele gezondheidsblogs. Klopt dat?

De bron van het nieuws blijkt een bevolkingsonderzoek waarover door Australische onderzoekers in het blad BMJ Open is gepubliceerd. Ze volgden grofweg 60 duizend landgenoten gedurende twee tot vier jaar. Tweemaal moesten zij een vragenlijst over onder meer stress invullen. En jawel: bij de deelnemers die regelmatig groente en fruit aten, werd 20 procent minder vaak stress gesignaleerd.

Bij de deelnemers die regelmatig groente en fruit aten, werd 20 procent minder vaak stress gesignaleerd.

Maar 20 procent minder, hoeveel is dat precies? Daarover zwijgen zowel het Australische persbericht als de nieuwsberichten. Voor een antwoord moeten we eerst weten hoeveel mensen zich gestrest zeiden te voelen. Dat waren, afgerond, 6 per 100 mensen. Bij degenen die hun dagelijkse porties groente en fruit aten, kwam inderdaad 20 procent minder vaak stress voor.

Onder groente-etende mensen blijven er dan 5 op de 100 gestreste personen over, wat dus welgeteld één persoon op de honderd scheelt. Kortom: 99 procent van de mensen merkt geen stressverschil door groente en fruit te eten.

Rest de vraag of dat beetje verminderde stress te danken is aan groente en fruit. Want hoewel de onderzoekers rekening hielden met bekende stressverbanden (een laag inkomen, roken en alcoholgebruik) valt niet uit te sluiten dat sommige groente-eters zich minder gestrest voelen, omdat ze het simpelweg beter hebben op een manier die niet met de vragenlijsten te toetsen viel.

Toch moeten we groenvoer niet afschrijven als stressverlager. Wetenschappers denken dat groente en fruit wel degelijk voedingsstoffen bevatten die - op een subtiele manier - stress kunnen tegengaan. Wie voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt, voorkomt dat schadelijke stoffen zich opstapelen, zegt Ondine van de Rest van de universiteit van Wageningen. En dat kan schelen.

Conclusie: Alle beetjes helpen, maar verwacht geen anti-stresswonderen van groente en fruit.

Ziet u een bericht waarvan u denkt: klopt dit wel? Mail naar kloptditwel@volkskrant.nl

Verbetert een goed seksleven je werkprestaties?
Seks is goed voor de werkprestaties, zeggen arbeidspsychologen van Oregon State University in een nieuwe studie. Onder meer NU.nl en AD berichtten over het onderzoek. 'Vanavond al beginnen' met meer seks, zoals Esquire schrijft, of zit het anders met deze verse managementwijsheid? 

Zit angst voor rekensommen in de genen?
Mensen die bang zijn voor rekensommen, hebben dat te danken aan hun aanleg. Dat blijkt althans uit een nieuw onderzoek waarover NU.nl en enkele onderwijsblogs berichtten. Niet per se slechtere cijfervaardigheden zouden dus het probleem zijn, maar de erfelijke angst ervoor.

Veroorzaken huishoudchemicaliën mogelijk hersenstoornissen?
Alledaagse stoffen in en om het huis kunnen hersenstoornissen veroorzaken, aldus een nieuw wetenschappelijk rapport van CHEM Trust, in Nederland gepubliceerd door de gezondheidsorganisatie Wemos. Vlamvertragers in meubilair en hormoonverstorende stoffen in voedselverpakkingen leiden misschien zelfs tot ADHD en een lager IQ.