Het Dikke Cadeauboek.
Het Dikke Cadeauboek. © Bart Smit

Het cadeauboek van Bart Smit: een aanwinst voor het seksismemuseum

Boze reacties op het Dikke Cadeauboek van speelgoedgigant Bart Smit: véél te rolbevestigend. Maar wetenschapsjournaliste Asha ten Broeke heeft weer een schitterende aanwinst voor haar seksismemuseum. Hij stoer, zij lief. Leren we het ooit af?

'Zo goed zijn als mama, dat wil je ook!' Het staat er echt, op een roze bladzijde vol schattige kleutermeisjes met speelgoedstofzuigertjes en plastic schoonmaaktrolleys, in het nieuwe Dikke Cadeauboek van Bart Smit. Op de pagina met poppen - wederom roze en met enkel meisjes - staat: 'Verzorg jouw baby als een echte mama.'

Jongens zijn er ook, in het speelgoedboek. Zij bemannen de pagina met de tekst 'voor jonge wetenschappers', gluren door een microscoop, boksen en worden piloot. Alsof de tweede feministische golf van pure blauw-roze speelgoedschrik in rook is opgegaan en het geen 2013 is, maar 1955.

Huis-, tuin- en keukenseksisme
Het cadeauboek van Bart Smit is daarom de nieuwste aanwinst van mijn online seksismemuseum. Sinds maart dit jaar verzamel ik op een blog voorbeelden van stereotiep bevestigend huis-, tuin- en keukenseksisme. Ik krijg hulp van tientallen bezoekers die gewapend met mobiele telefooncamera's seksisme vastleggen. Jongens gereduceerd tot competitieve kostwinners-in-spé, meisjes al piepjong in de rol van huismoeder geduwd. Hij stoer, zij lief. Hij sportief, zij mooi en sexy. Hij een astronaut, zij een prinses.

In ruim zeven maanden groeide de collectie uit tot meer dan 300 voorbeelden. Dat is meer dan één nieuwe seksistische toevoeging voor elke dag dat het museum bestaat.

'Wat maakt dat nou allemaal uit?', vragen museumbezoekers me soms. Het is maar een Dik Cadeauboek, of een reclame, of een tekst op een T-shirt. Heb je niets nuttigers om je druk over te maken? Genocide in Soedan of zo?

Slecht voor de bloeddruk
Goed punt. Wie het niet erg vindt dat wetenschap, sport en techniek alleen voor jongens is, en dat meiden zich vanaf hun kleutertijd voorbereiden op een bestaan als sexy huisvrouw, moet zich hier vooral niet over opwinden. Dat is maar slecht voor de bloeddruk.

Maar als je kinderen iets meer keuzevrijheid gunt, dan is wat milde irritatie misschien niet zo'n gek idee. Want hoewel er natuurlijk jongens zijn die van nature precies in het blauwe hokje passen en meiden die nooit iets anders hebben willen worden dan moeder, zijn er ook een heleboel jongensachtige meisjes en meisjesachtige jongens die dat niet doen. De niet aflatende stroom stereotiepe voorbeelden in mijn seksismemuseum laten zien dat er voor zulke kinderen eigenlijk geen plek is. Een meisje dat astronaut wil worden, staat daardoor op voorhand al met 1-0 achter, want zij is 'anders' en 'raar'.

Blokken en autootjes
Bovendien laat wetenschappelijk onderzoek zien dat speelgoedvoorkeur zich helemaal niet zo netjes naar sekse schikt. Een veelzeggende Zweedse studie liet meiden van 2 tot 10 jaar met allerlei speelgoed spelen, van een speelgoedbus tot een theeservies en van poppen tot X-men. Onderzoekers hielden nauwgezet bij hoeveel tijd er met elk type speelgoed werd doorgebracht. De absolute winnaar: niet de barbies, niet de poppen, maar de blokken. Op plek twee: de mini-autogarage.

Echte jongens en meisjes komen niet in de smaakjes blauw of roze. En zolang Bart Smit en co denken dat ze het beter weten dan kinderen zelf, blijft het seksismemuseum geopend voor publiek.

Het seksismemuseum vindt u op seksisme.tumblr.com en is altijd open.