Beeld van de kerktoren in Voorthuizen.
Beeld van de kerktoren in Voorthuizen. © Joost van den Broek

Aantal vaccinaties in de Bible Belt neemt toe, meerderheid nu ingeënt

Een letterlijk verbod op inentingen kan men in de Bijbel niet vinden. Toch beroepen sommige inwoners van de Bible Belt zich resoluut op hun geloof om iedere vorm van vaccinatie voor hun kinderen af te wijzen. Geloven in God is vertrouwen op zijn almacht, zeggen zij - en daar past een prik niet bij. Alleen gebeurt dat wel steeds minder.

Iedere generatie bevindelijk gereformeerden - ook wel refo's genoemd - is vaker ingeënt dan de generatie ervoor, waardoor vaccinatieweigeraars tegenwoordig tot de minderheid behoren. Dat blijkt uit een onderzoek van het Radboudumc en GGD Gelderland-Zuid onder bijna duizend refo's tussen de 18 en 40 jaar. 

Een meerderheid (55 procent) van hen zegt gevaccineerd te zijn, terwijl dat slechts voor 40 procent van hun ouders geldt. En 65 procent van de huidige generatie heeft zijn eigen kinderen bovendien laten inenten of is van plan dat te doen bij gezinsuitbreiding. 

Als men eenmaal besluit om het eerste kind te laten vaccineren, volgt de rest van kroost meestal ook

Vooral de meest 'gematigde' refo's laten hun kinderen vaccineren. 80 procent van deze orthodoxe protestanten is zelf ingeënt. De stijging lijkt zich bij de volgende generatie door te zetten. Ruim 87 procent van deze meest 'gematigde' deelnemers is van plan om zijn nageslacht te laten inenten of heeft dat al gedaan.

Vaccineren is een familietraditie, schrijven de onderzoekers. Wie zelf niet is ingeënt, laat de kinderen vaak ook geen prik halen. Als men eenmaal besluit om het eerste kind te laten vaccineren, volgt de rest van kroost meestal ook. 

De stijgende vaccinatiebereidheid komt daarnaast door de groeiende groep gematigde refo's in Nederland. Gelovigen die van kerkverband veranderen - bijvoorbeeld na een huwelijk - stappen vaker over naar een minder strenge kerk dan andersom. Daardoor gaan ze lichter denken over inenten. De stijging van het opleidingsniveau in de Bible Belt in de afgelopen decennia heeft vermoedelijk ook een duit in het zakje gedaan. Hogeropgeleide orthodoxe protestanten breken waarschijnlijk vaker met de traditie om niet te vaccineren, aldus de onderzoekers.

Landelijk gezien daalt de vaccinatiebereidheid juist, dus het is goed dat het in de Bible Belt de andere richting uitgaat

Hans Rümke

'Hoopvol'

Martin Sommer: Biblebelt is tegelijk realistisch en gelukkig (+)

Zaterdag schreef columnist Martin Sommer over de Bible belt. Lees hier het stuk terug.

Hans Rümke, voormalig directeur van het Vaccin Centrum van de Erasmus Universiteit, noemt het gestegen aantal vaccinaties in Bijbelse kring 'goed nieuws'. 'Landelijk gezien daalt de vaccinatiebereidheid juist, dus het is goed dat het in de Bible Belt de andere richting uitgaat. Hoe meer kinderen een prik krijgen, hoe kleiner de kans dat er in de regio een epidemie uitbreekt.' 

Maar, zegt Rümke: op het onderzoek is wel het nodige af te dingen. 'Ik zie dat de meeste deelnemers hebben gereageerd op een oproep op internet. Misschien zijn de mensen die daar op ingaan wel gematigder dan gemiddeld. We weten daarnaast niet hoe betrouwbaar de antwoorden zijn. Het zou me verbazen als alle deelnemers precies weten of hun ouders gevaccineerd zijn.' Rümke raadt aan om het onderzoek als indicatie te zien. 'En de boodschap die we daar uit kunnen trekken, is hoopvol.'