Blunderbuss

Artiest:
Jack White
Genre:
Pop
 
 
Uitgever:
XL Recordings/Beggars
Formaat:
CD
Verschenen april 2012
Blunderbuss Blunderbuss

De essentiële rock 'n'rollplaat van het jaar 5

De eerste essentiële rock 'n' rollplaat van dit jaar komt van een man die houdt van verstoppertje spelen, Jack White. Hoe pakkend de composities in zijn duo White Stripes ook waren, hoe meeslepend de liedjes in zijn tweede band The Raconteurs, en hoe heerlijk hij met zijn gitaar uit de bocht kon vliegen met Dead Weather; je had altijd het idee dat hij zich inhield. Dat hij iets te verbergen had, of iets te strak in een zelf opgedrongen keurslijf zat.

Met Blunderbuss- zijn eerste soloalbum - lost White alle beloftes in die zijn doorbraak in 2001 had gewekt. Zijn melodisch vernuft openbaart zich meteen in het eerste nummer Missing Pieces, waarop hij zichzelf op de Fender Rhodes begeleidt. De liedjes daarna klinken opener en zijn afwisselender in stijl dan we van hem gewend zijn. Een vijftig jaar oud rhythm and bluesliedje van Little Willie John (I'm Shakin') past moeiteloos tussen zijn eigen, op traditionele leest geschoeide, liedjes.

White durft zich in zijn teksten meer bloot te geven dan voorheen. Blunderbuss is de plaat waarvan je hoopte dat de belangrijkste rockster van de laatste tien jaar die zou maken.

(Recensie door Gijsbert Kamer, gepubliceerd op 25-04-2012)

      mail Doorsturen      print Printversie

Geef jouw oordeel over "Blunderbuss"

naam
e-mailadres
beoordeling
reactie

nog karakters
 
 
algemene voorwaarden en gedragscode
 

4 15 reacties


5 john - 05-07-2012 22:28

wooooooooooooooooow wat een plaat....must have, must see, kick your balls out bluesrock zoals alleen jwIII die kan maken. Ongekende klasse.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

5 spalinkie - 15-06-2012 18:31

Plaat van het jaar!!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

2 Koen - 18-05-2012 15:16

van de white stripes vind ik bijna alles goed, van de raconteurs vind ik enkele nummers zeer sterk. Over de rol van white in the dead weather vind ik het erg moeilijk om een mening te hebben. Na 5 luisterbeurten vind ik het zeer overdreven om deze plaat essentieel te noemen. Misschien dat het nog groeit, ik hoop het :P

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

5 Peter - 16-05-2012 06:52

Geweldige plaat. Pakkend vanaf het eerste moment. Afwisselend, dan hoor je rock, opeens een subtiele piano, geniet ervan!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

4 Kjeld - 07-05-2012 17:33

kaart voor zijn concert in juni aangeschaft... benieuwd hoe dit live klinkt !

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

4 RM - 06-05-2012 11:26

Ik vind deze plaat bijzonder én goed te noemen. White toont lef!

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

5 Anne Jelle - 05-05-2012 14:41

Super

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

2 Wieberen - 01-05-2012 16:54

Volkomen overschatte plaat. Staat niet één echt pakkende song op. Veel te veel zielloos gedoe. Stem gaat je ook op de zenuwen werken. Plaat is dodelijk vermoeiend. Zijn we over een paar maanden alweer vergeten.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

5 Gerrit Schinkel - 30-04-2012 16:53

In een woord: FANTASTISCH.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

4 Boyd - 26-04-2012 16:41

Jack White speelde deze week bij Later with Jools (Holland) en wat was 'ie goed, zeg. De man heeft zoveel creativiteit dat hij die niet in één band kwijt kan. Hij is nu zo'n artiest die in staat is te vernieuwen zonder zijn roots (oude blues en rock 'n roll) te verloochenen. Sterker nog, hij laat niet na te bevestigen dat hij daaraan schatplichtig is. Mijn voorkeur van Blunderbus gaat overigens uit naar het ruigere werk, zoals Sweet Saltines en Freedom at 21. Niet toevallig zijn die in de stijl als 'ie maakte met The Dead Weather, Dat mij dan weer doet denken aan de oversturing die ook The Sonics (kent u die nog?) zo herkenbaar maakte. Er valt altijd wel wat te zeuren, blijkt.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

5 martijn van koolwijk - 26-04-2012 12:42

Helemaal eens met de recensie. Jack White was echter drummer bij The Dead Weather. Het gitaarspel liet hij daar aan Dean Fertita over (o.a. Queens of the Stone age).

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

5 Peter - 26-04-2012 10:44

Het is inderdaad een feest, deze plaat. Ben benieuwd wie hier dit jaar nog bij in de buurt weet te komen.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

1 Ro - 26-04-2012 08:46

Essentieel?? Alleen als je denkt dat r

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

4 tony - 25-04-2012 15:56

Ik vind rockster een verkeerd woord voor Jack White. Gewoon rocker staat hem beter. Hij mystificeert zichzelf wel een beetje veel soms maar sterrengedrag is hem bij mijn weten volslagen onbekend.

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

5 peter alberda - 25-04-2012 13:41

geweldige cd echt rock and roll. alles zit er in blues soul folk aanrader

Beledigend? Ongepast? Meld het ons

meer recensies voor genre 'Pop'

Recensie voor "Ja, natúúrlijk!" - De Jeugd van Tegenwoordig , door Menno Pot

Recensie voor 'I'm Not There' - Diverse Artiesten: Music From The Motion Picture , door Gijsbert Kamer

Recensie voor - - The Benelux , door Menno Pot

Recensie voor ...Like Clockwork - Queens Of The Stone Age , door Gijsbert Kamer

Recensie voor 10.000 days - Tool , door Menno Pot

meer recensies voor artiest 'Jack White'

Recensie voor Lazaretto - Jack White , door Gijsbert Kamer

ZOEK IN MUZIEK

best gewaardeerd


5


Monteverdi: Mariavespers

Cappella Mediterranea


4


Wooden Head

The Proper Ornaments


4


Trouble & Love

Mary Gauthier