dossier

Volkskrant Beeldende Kunst Prijs

'De aanpak van Charlotte Dumas is bijzonder en intens'

Door: Merel Bem − 09/03/12, 04:40
© Courtesy Galerie Paul Andriesse . Vincennes 1 Palermo 7, 2006 c-print, 60 x 45 cm.

Ella van Zanten, hoofd kunstzaken bij de Rabobank, selecteerde kunstenaar Charlotte Dumas (34, Vlaardingen).

  • © Perry Schrijvers .
    Charlotte Dumas.

Toen Ella van Zanten ruim vijf jaar geleden het hoofdkantoor van de Rabobank in Eindhoven binnenliep, kende ze één werk uit de kunstcollectie van de bank beter dan andere. Het was de grote foto van een bruin paard met witte manen dat op zijn zij ligt, de rug naar de kijker toe. Het hing (en hangt nog altijd) achter de receptionist.

Een foto daarvan, van die receptionist met dat paard op de achtergrond, stond destijds prominent in de catalogus van de Rabo Kunstcollectie, een boek dat Ella van Zanten goed kende, aangezien ze net was aangesteld als hoofd kunstzaken.

'Ik kwam binnen en dacht: Mooi, dit is het dus.' Sindsdien heeft het bruine paard met de witte manen een speciale betekenis voor Van Zanten. Het is voor altijd verbonden met haar nieuwe baan. Ze kocht zelfs privé het laatste kleinformaat beeld dat van deze foto beschikbaar was. Het hangt bij haar thuis.

Maar, haast Ella van Zanten zich te zeggen, deze persoonlijke verbintenis met het werk van fotograaf Charlotte Dumas, de maakster van de paardenfoto, is niet de reden dat zij Dumas nu voordraagt als genomineerde voor de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs. Eerder is het zo dat die individuele ervaring er nog eens bij komt, bij de bewondering die ze voor de fotograaf heeft op basis van haar hele oeuvre en haar werkwijze. En dat ondanks het feit dat het thema van Dumas, dieren, haar 'van nature niet zo boeit'.

Bijzonder

'Haar aanpak is zo bijzonder en intens. Ze kruipt ín haar onderwerpen en maakt vanuit die positie portretten van dieren die jou als mens terugondervragen.' Dat merkte ze vooral bij de serie Heart Shaped Hole uit 2008, over zwerfhonden in Palermo die samen een gemeenschap vormen. Charlotte Dumas volgde het roedel intensief, trok met de beesten op en kwam zo heel dichtbij. 'Als je dat niet weet, weet je ook niet precies waar je naar kijkt. Maar je voelt wel dat er meer aan de hand is, doordat er een bepaalde geheimzinnigheid uit de foto's spreekt.'

Het gaat Van Zanten niet zozeer om die afzonderlijke portretten met hun afzonderlijke dieren. Het gaat haar om het concept dat ten grondslag ligt aan de fotoseries. Ze verwijst naar Retrieved uit 2011, een reeks portretten van de reddingshonden die in New York en Washington werden ingezet na de aanslagen van 11 september 2001. 'Het gaat mij om het gegeven an sich, om het idee achter de serie. Ik vind die hondenportretten en het algemene verhaal erachter een waardevolle toevoeging op wat we al weten van 9/11.'

En ten slotte, zegt Ella van Zanten, is het de 'communicatieve drive' van Charlotte Dumas die haar steeds weer opvalt. Om haar werk bij zoveel mogelijk mensen over het voetlicht te brengen, verspreidt Dumas haar werk in allerlei vormen: in boeken, tijdschriften, betaalbare prints in hoge edities. 'Dat doet ze uit noodzaak en uit gedrevenheid én uit liefde. En het werkt. Ik vind dat dat binnen haar vakgebied applaus en aandacht verdient.'

Bekijk hier de publieksnominatie van Charlotte Dumas, door Diana en door Cudi.

charlottedumas.nl

Video: NTR Televisie / KunststofTV (regie: Sandra Parry) / VPRO

mailIcon print |