dossier

film

New Kids Turbo: Aanstekelijk anarchisme

Door Bor Beekman − 09/12/10, 08:27
Beeld uit de film New Kids Turbo. © Victor Arnolds

recensie Niks lastiger dan humor analyseren. Voor wie zich afvraagt of hij New Kids: Turbo! wel of niet geestig zal vinden, volstaat uiteindelijk slechts een simpele lakmoesproef: twee à drie filmpjes afspelen op het internetkanaal YouTube, waar de voor de televisie gemaakte afleveringen nog circuleren. Staccato gefilmde miniavonturen zijn het, van vijf Brabantse hangjongens die elke bemoeienis van derden - agent, snackbarhouder, vrouw - opvatten als groot onrecht tegen hun persoonlijke vrijheid, en dus als vanzelfsprekend vol agressie reageren.

  • New Kids: Turbo!

    • oordeel van onze recensent

Grof en lomp zijn de grappen, vaak ook flauw. De vanuit het niets opduikende auto die iemand (of enkele iemanden) omver rijdt - al of niet met een geestelijk gehandicapte aan het stuur - is vast onderdeel van het repertoire, in zowel serie als speelfilm. Wat de New Kids verheft, en voor een aanmerkelijk grote groep volgers leuk maakt, is de cultureel-sociologische laag waarop de humor stoelt. De hoofdpersonages uit het dorp Maaskantje zijn behalve diep in de provincie, ook nogal diep in de jaren negentig blijven hangen. In haardracht (matje), kledingstijl (trainingspak) en muzieksmaak (happy hardcore, nog altijd het ergste wat de Nederlandse muziekscene ooit voortbracht). Favoriete bezigheid van Richard Batsbak, Rikkert Biemans, Gerrie van Boven, Barrie Butsers en Robbie Schuurmans: op straat hangen rond de gifgroene, getunede  Opel Manta van Rikkert, en halve liters Schultenbräu-bier uit blik wegspoelen.

Het regisseurs- en scenaristenduo Haars en Van der Kuil (tevens goed voor twee van de rollen) kent de subcultuur tot in detail, en schiep personages die net niet té karikaturaal zijn en door de acteurs worden voorzien van exact de juiste mimiek en accent. Ze hoeven maar 'houdoe' te zeggen of het is al leuk.

Volksopstand

In New Kids: Turbo! mengen de makers de geridiculiseerde jaren negentig met de actualiteit: de crisis arriveert in Maaskantje. Wanneer een ontslaggolfje en bijkomend gedoe  (wietplantage afgefikt, uitkeringen stopgezet)  de vriendengroep in het nauw brengen, besluiten de jongens dan maar helemaal nergens meer voor te betalen. Eenmaal opgepikt door TV Brabant ontketent hun geste een volksopstand: alle boze burgers besluiten niet meer te betalen. Dus zet Den Haag het leger in.

Zoals gebruikelijk wanneer een tv-komedie naar het doek wordt getild,  gieten de makers hun film in een Hollywood-actiemal, inclusief vertraagde beelden, ironisch ingezette sentimentele muziek en oeverloze, maar niettemin vermakelijke vuurgevechten. De vele cameo's mogen wat tegenvallen; Hans Teeuwen en Theo Maassen zijn nooit leuker dan de New Kids zelfs, Antonie Kamerling oogt zelfs  misplaatst. En misschien hadden sommige scènes en plotwendingen ook iets meer aandacht verdiend, maar het onbenullig-anarchisme waarmee de New Kids alles in hun omgeving torpederen, inclusief hun eigen film, is wel aanstekelijk.

Regie Steffen Haars, Flip van der Kuil.
Met Steffen Haars, Flip van der Kuil, Huub Smit, Tim Haars, Wes­ley van Gaalen.
In 87 zalen.

mailIcon print |