dossier

boeken

Joop van den Ende heeft met dochter Iris opvolger in huis

Door: Thijs van Soest − 25/10/12, 08:00
© epa. Joop van den Ende, woensdag tijdens de presentatie van zijn biografie in Amsterdam.

Hoewel de 70-jarige televisie- en theaterproducent Joop van den Ende nog lang niet van plan is te stoppen met werken, heeft hij met dochter Iris vrijwel zeker een net zo gedreven opvolger in (eigen) huis. In de biografie over haar vader, die vanaf vandaag in de winkels ligt, zegt ze op termijn een eigen productiemaatschappij te ambiëren. Al is het 'nog lang niet zo ver', haast de 23-jarige productiemedewerkster van Talpa's The Voice of Holland zich te zeggen.

  • © ANP.
    (VLNR) Zoon Vincent, vrouw Janine, Joop van den Ende en dochter Iris, in september bij de opening van het nieuwe academisch jaar. Van den Ende ontving een eredoctoraat voor zijn ondernemerschap van de Nyenrode Business Universiteit .

Iris van den Ende studeerde aan de Nederlandse Film en Televisie Academie en werkt nu bij Talpa aan de productiekant van The Voice.
Vader Joop liet al eens eerder weten 'veel respect te hebben voor de manier waarop dit programma wordt gemaakt', maar is zoals bekend minder te spreken over programma's als Big Brother en Oh Oh Cherso.
'Ja, die programma's vindt papa banaal en plat. Maar ik zou er wél voor werken als het me werd gevraagd. Alleen al om daarin ervaring op te doen. Zo'n productie is moeilijker dan het lijkt.'

  • © epa.

Anekdotes
Deze woorden komen voorbij in het laatste hoofdstuk van de biografie over oud-televisieproducent en huidig theatermagnaat Joop van den Ende, geschreven door journalist Henk van Gelder, op initiatief van Van den Ende zelf.

Vele gesprekken met Van den Ende en vrienden en collega's vormen de basis voor het kloeke boekwerk, vol anekdotes en onthullingen. Over hoe hij opgroeide in Amsterdam-Oost, waar hij met een poppenkast op straat stond, over de tijd dat Van den Ende de André van Duin Revue opzette, maar ook over zijn eerste tv-successen, zoals de Showbizzquiz, Wedden Dat..? en Dagboek van een Herdershond.

Maar het boek verhaalt ook over zijn Broadway-flop met de musical Cyrano en het drama rond TV10, het sterrennet dat rond 1989 maar niet van de grond kwam.

Burn-out
Van den Ende onthult in de biografie dat hij eind jaren '90 aan depressies leed, pillen slikte en jarenlang in therapie was bij een psychiater. Het was de tijd dat hij bezig was zijn eigen theaterbedrijf op te zetten, ondertussen zelf nog veel tv-programma's produceerde en samen met John de Mol leiding gaf aan Endemol. Het gelijktijdig bestieren van al die zaken werd hem te veel. Alleen John de Mol wist van zijn bezoek aan de therapeut.

Vrij snel na zijn burn-out werd Endemol verkocht voor 5,5 miljard euro aan het Spaanse telecombedrijf Telefónica. Het leverde Van den Ende en De Mol elk 1,4 miljard euro op. Met het fortuin kochten de twee gezamenlijk een privéjet voor 14 personen. Van den Ende verliet kort daarna zijn tv-bedrijf om zich vooral te richten op musicals met zijn bedrijf Stage Entertainment. De Mol ging wel nog even verder bij Endemol, maar begon later opnieuw zijn eigen tv-bedrijf: Talpa.

  • © anp.
    Joop van den Ende toont de John Kraaijkamp Musical Award, die hij in 2011 kreeg voor de musical Petticoat.

Danny de Munck
Van den Ende gaat in het boek in op het gedoe rond de musical Ciske, in 2007. Hij had net de leiding van de Nederlandse tak van Stage Entertainment overgedragen aan Erwin van Lambaart, maar rond de musical, met Danny de Munck in de hoofdrol, ging vervolgens van alles mis, vooral rond De Munck zelf. Na de eerste succesvolle maanden kwam de acteur regelmatig niet opdagen; en als hij er wel was verstierde hij de rol zoals die bedoeld was: 'Hij trok zich niks meer aan van de regie, alle nuances verdwenen uit zijn rol. We raakten allemaal in paniek', vertelt Van den Ende, die hem na de musical opnieuw als solozanger wilde lanceren. Problemen rond zijn contract leidde tot een vertrouwensbreuk, erkent Van den Ende: 'Hij vertrouwde me niet meer en meldde zich steeds vaker ziek.'

Van den Ende onthult vervolgens ook waarom Erwin van Lambaart uiteindelijk vertrok uit de directie van Stage. Hij ergerde zich eraan dat Van Lambaart door zijn optreden in tv-programma's, zoals musicalshows als Op Zoek naar Evita, een bekende Nederlander was geworden. 'Hij trad steeds vaker op de voorgrond, ten koste van het bedrijf.' In januari 2012 werd bekend dat de ooit als kroonprins van Joop omschreven Van Lambaart het bedrijf zou verlaten.  

Bewondering
De kinderen van Joop en Janine van den Ende, Iris (23) en Vincent (19), kozen er bewust voor om altijd buiten de schijnwerpers te blijven. Tot half augustus jongstleden, bij de première van het stuk Het geheugen van water, in Van den Ende's eigen DeLaMar theater. Toen vertoonden ze zich voor het eerst echt aan de buitenwereld. 'DeLaMar was een goed moment om onszelf te laten zien. Papa en mama hebben het ons op de man af gevraagd: willen jullie 't echt? Ja, we wilden het echt. Het was voor ons ook een goed moment om onze bewondering te tonen voor de manier waarop onze ouders al die jaren het bedrijf en gezinsleven hebben gecombineerd - dat is echt heel knap', zeggen ze in het boek. Vincent werkt als dj, terwijl Iris van den Ende, zoals eerder beschreven, de kant op gaat van haar vader. 'Natuurlijk zijn we opgegroeid in rijkdom, dat is niet te ontkennen. Maar ons is heel vaak en heel duidelijk op het hart gedrukt dat het niet normaal was. En dat je er heel hard voor moet werken.'

Joop van den Ende, de biografie, Henk van Gelder, ISBN 978-90-388-9527 is vanaf vandaag te koop.

  • Het DeLaMar theater in Amsterdam
mailIcon print |