'Dat kinderen door ritalin beter leren, is een bewering die niet klopt.'
'Dat kinderen door ritalin beter leren, is een bewering die niet klopt.' © ANP

'Stop met kinderen ritalin voorschrijven'

Kinderen verdienen aandacht en respect in plaats van dat hun geest wordt bedwelmd met een drug die de potentie heeft van cocaïne of heroïne, schrijft Jan Vroomans. 'Het label adhd is moreel failliet.'

Je kind vertellen dat er iets mis is met zijn hersenen - je hebt adhd - is niet-wetenschappelijk onderbouwd en derhalve onaanvaardbaar

Het drogeren van kinderen met ritalin is het stelen van kindertijd ten behoeve van het gemak van volwassenen. We verstrekken middelen aan kinderen met de potentie van cocaïne en speed, terwijl er ook bij wetenschappers zorgen zijn aangaande de schadelijkheid van deze middelen (Gezondheidsraad, 2014). Behalve bijwerkingen, verslaving en ontwenningsverschijnselen, veroorzaakt ritalin vaak het gedrag dat men wil bestrijden.

Dat kinderen er beter door leren, is een bewering die niet klopt. Dat kinderen zich beter focussen op saaie taken zegt nog niets over de uiteindelijke leerprestaties. Onderzoeken over leerprestaties spreken elkaar na vele jaren nog steeds tegen. Het is evident dat het drogeren van een kind ten koste gaat van de spontaniteit, creativiteit en mogelijke talenten van kinderen. In een studie van bijna dertig jaar toonde Nadine Lambert (2005) aan dat kinderen die ritalin gebruikten eerder gingen roken, zwaardere rokers werden en eerder cocaïne gingen gebruiken.

Indien een kind al vroeg in het leven wordt verteld dat het de eigen impulsen en gedragingen slechts onder controle kan houden met een pil, is het niet meer dan logisch dat het kind ditzelfde gedrag voortzet in zijn verdere leven.

Groeistagnatie
Van ritalin is aangetoond dat kinderen een groeistagnatie en gewichtsafname van respectievelijk 2 centimeter en 2,7 kilo ondergaan tijdens het slikken van dit middel. Men heeft verder geen enkel idee wat de effecten zijn op de hersenen van het kind door de stagnatie van de groei in de jeugd en daarom worden dergelijke effecten ontkend.

Adhd staat voor impulsiviteit, hyperactiviteit en concentratieproblemen. Dit gedrag kan men echter ook bij kinderen ontwaren in het geval van saaie lessen, conflicten tussen ouders, mishandeling, te jong zijn voor het klasniveau, pesten, 's nachts niet uitrusten, een zwakke leerkracht, overvolle klassen, te grote prestatiedruk enzovoorts. Naar schatting is bij zo'n 90 procent van de kinderen onterecht adhd vastgesteld. Dit betekent dat honderdduizend kinderen ten onrechte ritalin slikken en onnodige risico's lopen.

Het label adhd is moreel failliet. Je kind vertellen dat er iets mis is met zijn hersenen - je hebt adhd - is niet-wetenschappelijk onderbouwd en derhalve onaanvaardbaar. Ouders, leraren en overheid zijn met dit label echter vrijgepleit van het nemen van verantwoordelijkheid nemen voor respectievelijk opvoedingsproblemen, ordeproblemen en overvolle klassen. Kinderen verdienen duidelijkheid, aandacht en respect in plaats van het liefdeloze bedwelmen van hun geest en een kulverhaal over een afwijkend brein.

Ik roep leraren en ouders op zich te verdiepen in de achtergronden en stelling te nemen. Een steeds grotere groep auteurs biedt een fundament voor uw intuïtie die zegt dat het drogeren van kinderen niet goed kan zijn. Ik roep ouders op om, bij eigen twijfel, onderzoeken naar gedrag te weigeren. Een onderzoek naar gedrag is namelijk een enkeltje 'gedragsstoornis' met bijbehorende 'medicatie', resulterend in een verstoord zelfbeeld van het kind alsmede risico's op ernstige bijwerkingen en verslaving.

Jan Vroomans is onderwijsspecialist/leerkracht speciaal basisonderwijs

Volg en lees meer over:

Reacties (7)

U hebt javascript nodig om een reactie achter te laten.
Plaats een reactie Nog 600 tekens
  • Gwen En de Rest -
    Dit artikel doet me ergens pijn. Pijn, omdat het suggereert dat ik voor de makkelijke weg kies, en mijn zoon met plezier drogeer, zodat ik een rustig en lief kind heb. De werkelijkheid, mijn werkelijkheid wel te verstaan, is zo anders. Ja, onze zoon is gediagnosticeerd met PDD-NOS, ADHD en Meerbegaafdheid. En uiteindelijk zijn we ook begonnen met medicatie, naast begeleiding e.d., omdat HIJ er last van had. Ik zou zo graag iets anders willen voor hem, maar hij heeft z'n medicatie nodig, wil hij sociaal en vrolijk functioneren. Dat is een wereld van verschil met en zonder pilletje. :( Helaas
  • Natasja Hoveling -
    Ik ben in grote lijnen eens met het feit dat veel kinderen snel de stempel ADHD krijgen. Maar bij ons in de familie zijn er genoeg. Bij onze jongste herkende oma heelveel kenmerken. Ook wij zagen dat hij Door al die drukte zowel in hoofd en lichaamlijk er niet gelukkiger op werd. Wij hebben altijd gezegt, zolang ons kind er geen last van heeft geen medicatie. Maar hij werd steeds ongelukkiger met zichzelf omdat hij niet meer kon stoppen ondanks alle gegeven handvatten en trainingen. Dus toch een onderzoek met uiteindelijk medicatie. Ventje was zo gelukkig en blij.
  • Peter Lievaart -
    @catharina sala. Jouw reactie is tussen al die reacties nog degene die er tussenuit blinkt. Zelf alles geprobeerd omdat bij mij ADD is geconstateerd, het was de eerste tijd onhandelbaar zonder medicatie maar met medicatie werd ik ern afgestompte zombie, die zich niet eens meer kon uiten Concentreren kon ik me zeker wel wel. Presteerde beter. Maar het sloopte me geestelijk en lichamelijk. Als een ieder nou eens niet vanuit gaat dat wat en psychiater of psycholoog hun wijs maakt waar is En zich wat mer zouden verdiepen in alternatieven! Dat noemt zichzelf ouders!!
  • Marc Volgers -
    Een aardige opzet, maar de oplossing moet veel verder uitgewerkt worden. Als ADHDer (pas als volwassene diagnose) had ik veel baat gehad bij een onderwijssysteem dat beter op mij had in kunnen springen. I.p.v. een luie leerling die beter kan presteren en niet de hele tijd moet dromen had ik best wat meer uitdaging mogen. Een mavo-advies helpt dan niet echt. Dan doe je wat nodig is, meer niet. Wat ik nodig had was erkenning en uitdaging, mogen zijn wie ik ben met duidelijke kaders (dat laatste was er dan wel). Met wat doorzettingsvermogen, eigenwijsheid en hulp toch nog een eind gekomen ;-)
  • Ramona van der Meer -
    Ik kan zo verschrikkelijk boos worden om dit soort berichten. Mijn dochter krijgt ook methylfenidaat. Dat is hetzelfde als ritalin en bij haar is het bewezen dat ze zich beter kan concentreren en dat haar leerprestaties er vele malen beter op zijn geworden. Ze krijgt het alleen als ze naar school moet dus niet voor mijn gemak want thuis mag ze lekker druk zijn. Bij mijn dochter zijn er 2 iq testen af gelegd. 1x zonder medicatie en doordat ze zich helemaal niet kon concentreren had ze een iq van 90. Later is nogmaals een iq test afgelegd met medicatie en daar scoorde ze 135 met haar iq.
  • Gé-An Scheper -
    Mooi artikel en (bijna) helemaal mee eens, al mogen we niet vergeten dat de symptomen van 'ADHD' wel degelijk zwaar kunnen zijn voor het kind, ouders en leerkrachten. Ik zou voorstellen om daar begeleiding bij te geven en te kijken naar andere oorzaken voor deze symptomen. Voeding wordt absoluut onderbelicht in het artikel. Er zijn andere manieren lieve ouders en leerkrachten die met de beste bedoelingen hebben gekozen voor medicatie. Je hebt nog steeds een keuze...
  • Catharina Sala -
    Iedereen die een kind Ritalin voorschrijft of Ritalin aanbeveelt zou het zelf eens een weekje moeten gebruiken!!!! Dan weet men waar men het over heeft! Ik heb dit gedaan en realiseer me hoe misdadig het is om dit aan kinderen te geven.