'Werkgevers moeten 'witte bril' afzetten en kritisch naar sollicitatiebeleid kijken'

OPINIE - Carlijne Vos − 17/12/12, 15:00
© ANP.

commentaar Bedrijven moeten hun sollicitatiebeleid herzien om te zorgen voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt, schrijft Carlijne Vos in het commentaar van de Volkskrant.

Sollicitanten met een niet-westerse achtergrond worden gediscrimineerd in de uitzendbranche, zo wijst een onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) uit. Het SCP stuurde twintig acteurs van verschillende etniciteit naar uitzendbureaus met exact hetzelfde cv en sollicitatiegesprek. De uitkomst van 460 nepsollicitatiegesprekken was onthutsend. Van de niet-westerse sollicitanten kreeg maar 28 procent een baan aangeboden, tegen 44 procent van de autochtone sollicitanten.

Het onderzoek bevestigt wat velen al vermoedden; discriminatie speelt wel degelijk een rol in de achterstand van allochtonen op de arbeidsmarkt. De uitkomst voor Antilliaanse mannen is hierbij illustratief. Hoewel zij van alle niet-westerse sollicitanten het best werden beoordeeld op kwaliteiten als leiderschap en representativiteit, kregen ze met 17 procent het minst vaak een baan aangeboden.

Etnocentrische reflex
De conclusie dat werkgevers bij de beoordeling van sollicitanten blijkbaar toch kiezen voor 'bekend' of al dan niet bewust vervallen in een etnocentrische reflex, is weinig bemoedigend. In de eerste plaats voor ambitieuze niet-westerse sollicitanten die de arbeidsmarkt willen betreden, maar ook voor de samenleving als geheel. Zolang migranten van niet-westerse herkomst geen gelijke toegang hebben tot de arbeidsmarkt, wordt het gevoel van buitengesloten zijn versterkt. Dit staat participatie en integratie in de samenleving in de weg.

Deze vicieuze cirkel kan alleen worden doorbroken als werkgevers hun verantwoordelijkheid nemen door kritisch naar hun sollicitatiebeleid te kijken. Zij moeten zich bewust worden van de neiging om sollicitanten te beoordelen met de eigen culturele 'witte' bril op. Die reflex, die trouwens ook ambitieuze vrouwen hindert wanneer ze proberen door te dringen tot het old boys network, moet actief worden bedwongen en bijgestuurd.

Als bedrijven eenzijdig blijven werven onder autochtone werknemers, zullen zij op den duur de aansluiting missen met hun doelgroep. In het onderwijs en de zorg is die kloof al zichtbaar, maar ook in het bedrijfsleven eisen klanten in toenemende mate een afspiegeling van de bevolking. Het is daarom niet alleen wenselijk, maar ook noodzakelijk de sollicitatieblik te verruimen.

Carlijne Vos is economieredacteur van de Volkskrant.

mailIcon print |

Jouw mening telt!

Deel jouw mening met de andere bezoekers

Aan het laden ...