Een meisje met haar smartphone. Maar liefst 60 procent van de jongeren tussen 13 en 17 jaar gebruikt Spotify of een soortgelijke dienst.
Een meisje met haar smartphone. Maar liefst 60 procent van de jongeren tussen 13 en 17 jaar gebruikt Spotify of een soortgelijke dienst. © ANP

Nederlandse jeugd streamt massaal muziek en tv

Ruim een derde van de Nederlandse bevolking maakt op dit moment gebruik van een of meerdere on demand-diensten voor muziek of televisie. Vooral de jeugd en jong-volwassenen hebben de omslag nu echt gemaakt, daar zijn de percentages nog veel hoger, blijkt uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau GfK die vandaag tijdens het Mediapark Jaarcongres in Hilversum bekend zijn gemaakt.

Binnen nu en 12 maanden zal het speelveld verder bepaald worden. Welke aanbieders blijven over?

Maikel Verhaaren, directeur bij GfK

Met name onder 18-34 jarigen is VoD (Video on Demand) populair, dat zijn diensten zoals Netflix en de uitzendinggemistservices van NPO en RTL. Onder deze groep maakt 45 procent er gebruik van.

Bij muziek valt vooral de populariteit van streamingdiensten onder jongeren tussen 13 en 17 jaar op; maar liefst 60 procent gebruikt Spotify of een soortgelijke dienst. Legaal downloaden via iTunes gebeurt steeds minder. Laptop en smartphone worden het meest gebruikt voor het streamen van muziek.

Kantelpunt
Volgens GfK is de groei van streaming dusdanig sterk dat inmiddels meer gebruikers streamen dan tegen betaling downloaden. 'Het is echt een kantelpunt', verduidelijkt onderzoeker Maikel Verhaaren, directeur bij GfK. 'Binnen nu en 12 maanden zal het speelveld verder bepaald worden. Welke aanbieders blijven over? Twee factoren zijn daarbij van belang: allereerst het gemak, denk aan de 'all you can eat'-modellen, waarbij je voor een vast bedrag alles kunt zien of horen. Het tweede punt is een relevant aanbod. Weet wat je abonnee wil.'

Hoewel dus steeds meer mensen televisie kijken via smartphones, laptops en uiteraard tablets is de extreme groei van dit laatste apparaat gestabiliseerd. Waar de markt voor tablets vorig jaar nog met 10 procent groeide, is deze nu met 7,4 miljoen tabletbezitters (56 procent van alle Nederlanders) zo goed als stil komen te staan. Alleen onder ouderen van 65 jaar en ouderen neemt het tabletbezit nog wel toe en bezit meer dan de helft (52 procent) van deze groep inmiddels een tablet.

Het onderzoek meldt ook de laatste cijfers op het gebied van social media. De 'traditionele' social media als Facebook, Twitter en LinkedIn blijven qua aantal bezoeken en posts stabiel. Instagram en Snapchat zijn met name populair onder de jongeren. In totaal heeft 12 procent van de Nederlanders een actief account op Instagram en 6 procent een actief account op Snapchat. Onder de 13-17 jarigen is dit precentage veel hoger: respectievelijk 44 procent en 43 procent. Van alle jongeren heeft 87 procent van de jongeren een Facebookaccount waar ze actief gebruik van maken.