Bond doet onderzoek naar verschillen Google-resultaten per persoon

Door: Thomas van der Kolk − 30/11/12, 17:48
© AFP.

De Consumentenbond roept dit weekeinde internetters op om screenshots te maken van de resultaten van de zoekmachine van Google. De bond wil op die manier inventariseren in hoeverre de zoekresultaten van persoon tot persoon verschillen.

Het is bekend dat Google de zoekresultaten steeds meer filtert op basis van onder andere de zoekgeschiedenis, de browsergeschiedenis en het feit of er is ingelogd op Google's sociale netwerk GooglePlus. Op die manier wil Google de resultaten beter personaliseren.

Filter Bubble
Volgens het vorig jaar verschenen boek 'The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You' van de Amerikaanse internetactivist Eli Pariser leidt die steeds verdergaande personalisering tot een soort internetverzuiling, doordat de gebruiker op den duur alleen nog maar informatie zou krijgen die aansluit bij zijn of haar eigen denkbeelden. Pariser noemt dat verschijnsel de 'Filter Bubble'.

'Wij willen nu met een steekproef nagaan of die bewering klopt', licht Babs van der Staak van de Consumentenbond toe. 'Daarom roepen we internetters op om mee te helpen en screenshots van de zoekresultaten op te sturen.'

Griekenland
De bond vraagt iedereen die mee wil werken om drie verschillende zoektermen in te toetsen: 'Griekenland', 'Hypotheekrenteaftrek' en 'Bestaat het broeikaseffect?' Van de eerste zoekresultaten dient vervolgens een screenshot te worden gemaakt. De drie screenshots onder elkaar geplakt kunnen vervolgens naar de Consumentenbond worden gemaild. Door de resultaten te vergelijken, hoopt de bond te kunnen nagaan of de 'Filter Bubble' ook voor Nederland van toepassing is.

Van der Staak: 'We willen daarbij zoveel mogelijk stimuleren dat deelnemers zoeken op de manier waarop ze dat normaal gesproken doen. Vandaar dat gebruikers niet hoeven aan te geven of ze wel of niet zijn ingelogd op GooglePlus, en dat we de zoekgeschiedenis niet hoeven weten.' Wel wil de bond om technische redenen weten welke browser is gebruikt, of er op een Mac- of Windows-computer is ingelogd en of de computer voornamelijk voor werk of privé wordt gebruikt. De resultaten worden anoniem verwerkt, aldus de Consumentenbond.

Ettent
Google benadrukt in een reactie dat bezoekers, ingelogd op GooglePlus of niet, de mogelijkheid hebben om af te zien van gepersonaliseerde zoekresultaten. Maar mensen die op zoek zijn naar het antwoord op een vraag, hebben vaak behoefte aan een zekere mate van personalisering, meent Mark Jansen van Google Benelux. 'Iemand die vanaf zijn mobiele telefoon in Rotterdam zoekt naar een restaurant, wil een eettent in de havenstad vinden, en geen zoekresultaten voor een restaurant in Groningen zien.'

Maar Google beseft volgens Jansen dat mensen ook verschillende standpunten willen zien. 'Dat was zelfs de primaire motivatie voor ons om Google Nieuws op te zetten. Ook voor zoeken geldt dat gebruikers meerdere perspectieven op prijs stellen. Daarom zijn de wiskundige formules die onze zoekresultaten rangschikken op zo'n manier ontworpen dat we personalisatie tot op zekere hoogte beperken, en we verschillende perspectieven presenteren.'

In het januarinummer van de Digitaalgids van de Consumentenbond worden de resultaten van het onderzoekje van dit weekeinde beschreven. vandaag tot en met zondag kunnen mensen insturen. Of de Consumentenbond verder nog actie gaat ondernemen, kan Van der Staak nog niet zeggen. 'Daarvoor is het nog te vroeg, we moeten eerst de resultaten afwachten.'

mailIcon print |