Uitgevers komen nog dit jaar met 'Spotify voor dagbladen'

Door: Haro Kraak − 04/04/12, 07:13
© ANP. Het logo van Spotify.

De uitgevers van onder meer de Volkskrant, NRC Handelsblad en het FD overleggen over een gemeenschappelijk digitaal platform voor de losse verkoop van krantenartikelen. Dat bevestigt Tom Nauta, directeur van brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia. De dienst zou een 'Spotify voor kranten' moeten worden.

Bij die onlinemuziekdienst kunnen abonnees voor een vast bedrag per maand onbeperkt muziek luisteren. De digitale kiosk is een gezamenlijk initiatief van De Persgroep (de Volkskrant, Trouw, AD, Het Parool), NRC Media en FD Media. Eind dit jaar wordt het nieuwe systeem gelanceerd, zegt Marieke van der Donk, hoofd consultancy van Deloitte. Van der Donk: 'Het idee is dat mensen zelf een krant kunnen samenstellen uit het aanbod van alle dagbladen.'

Van der Donk stapte onlangs over van onderzoeksbureau PwC, waar zij in opdracht van NDP Nieuwsmedia onderzoek deed naar de bereidheid onder consumenten om te betalen voor digitale artikelen. Zij ontdekte dat er 'absoluut een markt is voor de betaalmuur' en dat die markt deels buiten de groep van huidige krantenlezers ligt. Het is niet de bedoeling dat het platform de huidige betaalmuren op de websites van kranten en tijdschriften vervangt.

Over de concrete invulling van het project en over de prijs willen de betrokken partijen, samen verantwoordelijk voor zeven Nederlandse kranten, niets zeggen. Duidelijk is dat de kiosk gericht is op consumenten en dat het daarin verschilt van een dienst als LexisNexis, een online krantendatabase voor bedrijven.

De onderhandelende partijen volgen het voorbeeld van Vlaamse media, die al in overleg zijn over een gemeenschappelijk betaalsysteem voor nieuwssites. De Vlamingen werden weer voorgegaan door Sloveniƫ en Slowakije, waar eerder al collectieve betaalmuren ontwikkeld werden.

De drie uitgevers zouden ook werken aan een collectieve betaalmuur die toegepast zou worden op alle nieuwssites.

mailIcon print |