© EPA
© EPA © UNKNOWN

Als u om uw privacy geeft, wist u vandaag uw zoekgeschiedenis uit Google

Vanaf morgen, 1 maart, wordt het nieuwe privacybeleid van Google van kracht. Middels een regelmatige waarschuwing boven in beeld bij onder meer Google Search en YouTube heeft de internetgigant dat de afgelopen weken duidelijk gemaakt. Hoewel weinig internetters het dus zal zijn ontgaan, zal menigeen er de schouders over hebben opgehaald. Toch is het verstandig om de zoekgeschiedenis vandaag nog te verwijderen.

Want de veranderingen zijn groter dan ze op het eerste gezicht misschien lijken. En de gevolgen voor de privé-informatie van gebruikers ook: Google wil meer van die gegevens opslaan dan zij ooit eerder heeft gedaan. Dat dient het gebruikersgemak, aldus Google. De informatie van verschillende Googleproducten wordt namelijk aan elkaar gekoppeld.

Zo weten straks onder andere de e-maildienst Gmail, videowebsite YouTube en sociaal netwerk Google+ precies wie u bent, zonder dat u uw persoonlijke gegevens voor elke dienst afzonderlijk hoeft in te vullen.

Struikelblok
Het grootste struikelblok is volgens privacybewakers dat Google nu ook de informatie uit de zoekgeschiedenis naar andere diensten overhevelt. De zoekgeschiedenis bevat zoekopdrachten die de gebruiker heeft ingetoetst, maar ook de websites die zijn bezocht.  Tot nu toe werd die informatie strikt gescheiden gehouden, maar als straks het nieuwe privacybeleid van kracht is, zal alle informatie op één centrale plek worden bewaard.

Het centraliseren van al die gegevens heeft tot gevolg dat Google straks een groot deel van de 'identiteit' van veel gebruikers in handen heeft. Want alleen al uit de zoekgeschiedenis valt vaak informatie te halen over bijvoorbeeld iemands geloof, gezondheidsklachten, seksuele geaardheid, enzovoorts. Daar komen de gegevens van andere diensten bij: waar wordt vaak over gemaild, welke filmpjes worden op YouTube bekeken, enzovoorts. Die informatie zal door Google actief worden gebruikt om bijvoorbeeld op maat gesneden advertenties te tonen.

Botte keuze
De gebruiker kan ervoor kiezen om wel of niet akkoord te gaan met de nieuwe voorwaarden. Niet akkoord gaan betekent een verlies aan functionaliteit, wel akkoord gaan betekent inleveren op de privacy. De keuze om het bewaren van gegevens per dienst in te stellen, komt te vervallen: het is alles of niets. De botte keuze die Google haar gebruikers voorlegt heeft geleid tot veel (aan)klachten van privacybewakers.

Wie volop gebruik wil kunnen blijven maken van de mogelijkheden die Google biedt, ontkomt er niet aan om met de nieuwe gebruiksvoorwaarden in te stemmen. Toch zijn er maatregelen te nemen die de schade kunnen beperken. Het verwijderen van de zoekgeschiedenis is één van de belangrijkste. Een korte handleiding:

- Log in op uw Google-account
- Ga naar 'privacy instellingen', vervolgens naar  'services' en dan naar 'Webgeschiedenis'
- Hier kunt u alle zoekopdrachten verwijderen en het bewaren van de webgeschiedenis uitschakelen

Geanonimiseerd
Deze maatregelen voorkomen niet volledig dat Google privé-gegevens kan verzamelen. Maar het uitschakelen van de webgeschiedenis zorgt er wel voor dat de gegevens na 18 maanden gedeeltelijk geanonimiseerd worden, en dat er geen op maat gesneden advertenties aangeboden worden. Overigens blijft het ook na vandaag mogelijk om de webgeschiedenis te wissen. Maar wie dat vandaag al doet, zorgt ervoor dat de al eerder verzamelde zoekgegevens niet in het nieuwe privacybeleid worden meegenomen.

Een woordvoerster van Google benadrukt dat er genoeg mogelijkheden voor gebruikers blijven bestaan om zelf te bepalen welke informatie Google verzamelt. In het Google Dashboard, een dienst waarmee gebruikers kunnen bijhouden welke persoonlijke gegevens de zoekgigant bewaart, kunnen gebruikers ondermeer instellen of chats in Gmail bewaard moeten worden, en het tonen van gepersonaliseerde advertenties in- of uitschakelen. 'Gebruikers zijn en blijven de baas over hun eigen gegevens.'