De hype van Pinterest ontleed: het ontketent een interesserevolutie
© UNKNOWN

De hype van Pinterest ontleed: het ontketent een interesserevolutie

Pinterest is de grootste sociale mediahype sinds de lancering van Google+. Het is de snelst groeiende onafhankelijke site in de Amerikaanse geschiedenis, met al bijna 12 miljoen actieve gebruikers per maand. En dat terwijl het een gesloten netwerk is: leden moeten uitgenodigd worden om lid te worden. De leden brengen er meer tijd door op dan op Twitter, LinkedIn en Google+ samen. Wat is Pinterest en waarom is het zo'n hype?

Op het sociale online prikbord kun je alles vastpinnen wat je op het web vindt, interessante links, foto's of video's. Hier maak je thematische moodboards van, bijvoorbeeld voor de inrichting van een huis, het plannen van een bruiloft of van je persoonlijke stijl. Gebruikers kunnen hun interesses instellen en mensen uit dat gebied of hun vrienden volgen.

Niets nieuws
Op zich is het platform niets nieuws. Social bookmarking-sites als StumbleUpon, Pinboard, Del.icio.us en Reddit bestaan al veel langer  en doen vrijwel hetzelfde. Het verschil is dat Pinterest socialer is - het delen van jouw persoonlijke 'board' is identiteit-exhibitionisme ten top. Op 'pins' kan worden gereageerd (wauw, wat geweldig dat jij dat hebt gevonden) of het kan worden 'geliked' en er kan worden samengewerkt aan een board.

Maar bovenal is het veel visueler ingesteld, met veel foto's en een strak design, zonder advertenties en andere poespas. Pinterest is simpel en intuïtief in gebruik en het maakt bookmarken - zo geven vele gebruikers aan - 'leuk en verslavend'. Het wordt al vergeleken met winkelen: een soort vlooienmarkt waar je van alles ontdekt, maar niets hoeft te kopen. Deze kenmerken oefenen een vooral een grote aantrekkingskracht uit op vrouwen: 80 procent van de gebruikers van Pinterest is vrouw.

Daarnaast pakt het bedrijf uit Silicon Valley heel erg het momentum. Er is steeds meer de behoefte aan contentcuratie - het op efficiënte wijze ontdekken van de krenten uit de pap van het gigantische aanbod van artikelen, video's, producten en andere zaken op het internet. Google heeft het web doorzoekbaar gemaakt, maar dan moet je wel weten wat je zoekt. Facebook organiseert het web op basis van je vrienden, maar die hebben lang niet altijd dezelfde interesses. Pinterest organiseert het web op basis van wat we leuk vinden; het ontketent een interesserevolutie.

Volg Heleen van Lier op Pinterest.