De toekomst van sociale media is geautomatiseerd delen: handig maar soms ook gênant

Heleen van Lier − 16/02/12, 20:38
The Future of Sharing - vlnr Ash Choudhury (Nokia), Trevor Johnson (Facebook), Allister Frost (Microsoft), Mark Jones (Reuters) en moderator Gordon MacMillan. © Heleen van Lier

850 miljoen mensen zitten op Facebook, 100 miljoen op Twitter en 90 miljoen op Google+. Daar delen we dagelijks miljoenen foto's, berichten en links. We liken berichten en checken in op locaties. De toekomst van dat delen ligt echter in het geautomatiseerde delen. Een panel met afgevaardigden van Facebook, Reuters, Nokia en Microsoft debatteerden hierover bij de sessie 'The Future of Sharing', tijdens Social Media Week in Londen.

Sinds Facebook een aantal maanden geleden het automatische delen (frictionless sharing) heeft gelanceerd, is er een vloedgolf van deze manier van delen gaande. Bij automatisch delen wordt zonder actief op een knop te hoeven klikken, informatie gedeeld op bijvoorbeeld Facebook of Twitter.

Luisteren en aanklikken
Bij de muziekdienst Spotify wordt gebruikers sinds kort de mogelijkheid geboden om automatisch aan Facebook door te geven naar welke muziek wordt geluisterd. Een aantal grote nieuwswebsites zoals Huffington Post, The Guardian en Washington Post zet na een eenmalige toestemming alle artikelen die aangeklikt worden op Facebook. En er zijn inmiddels vele apps die bijvoorbeeld alle sportieve prestaties (hoe ver heb je gerend, wat was je gemiddelde snelheid, wat is je hartslag) op Twitter of Facebook plaatsen.

We willen alles delen, maar de tijd van het naar je telefoon grijpen en je inchecken iedere keer dat je een café binnenstapt gaat voorbij. Hoewel het een enorme tijdsbesparing oplevert, vind 61 procent van de sociale media-gebruikers die constante updates van vrienden irritant. Bovendien, zo zegt hoofd digitale marketing van Nokia  Ash Choudhury, kan het behoorlijk gênante situaties opleveren. ' Fitbit, een apparaatje dat bewegingen volgt met een bijbehorende applicatie die de informatie verzamelt, maakte een cruciale fout met het automatisch doorplaatsen van gegevens, zonder dat de gebruikers zich daar volledig bewust van waren. Uit de gegevens die op Twitter werden geplaatst, was namelijk ook af te leiden dat die persoon op dat moment seks had.

Tweede natuur
Toch denken de panelleden dat het geautomatiseerde delen niet meer weggaat, omdat delen een tweede natuur voor ons is geworden en het veel waardevolle informatie oplevert. Trevor Johnson van Facebook erkent wel dat Facebook hierdoor met veel te veel oninteressante informatie wordt overspoeld. 'Als je aan Facebook denkt, denk dan niet aan Facebook.com maar aan de 3 miljoen sites en honderdduizenden apps waarmee we geïntegreerd zijn. Met alle gedeelde informatie kunnen hele mooie dingen worden gedaan. Iedere website kan gepersonaliseerd worden op basis van jouw voorkeuren en wat je vrienden hebben aangeraden. Dit kan de manier waarop we online winkelen, muziek luisteren, tv kijken en nieuws lezen veranderen.'

Allister Frost van Microsoft vindt wel dat er dingen moeten veranderen, anders zal er nog meer weerstand tegen deze manier van delen komen. 'In plaats van dat je automatisch de frictionless shares van je vrienden krijgt, moet je daarvoor kiezen. Niemand is constant geïnteresseerd in naar wat voor muziek iemand luistert, behalve als diegene op dat moment ook naar muziek wil luisteren.'

Volgens Mark Jones van Reuters moet ook de mensen die zich aanmelden voor automatische deeldiensten beter geïnformeerd worden. 'Soms hebben mensen helemaal niet door dat ze na eenmaal zich aangemeld te hebben, alles automatisch delen. En mensen doen nou eenmaal gênante dingen. Je luistert af en toe naar stomme muziek, je leest artikelen in tabloids waar je je eigenlijk voor schaamt. De technologie gaat soms sneller dan mensen kunnen bijbenen en daardoor zijn er veel digitale analfabeten. Er is te weinig educatie op dit gebied.'

Frost denkt dat de toekomst van automatisch delen niet in het delen naar iedereen ligt, maar naar speciale personen. 'Niet iedereen hoeft te weten dat ik op kantoor ben aangekomen, maar voor mijn collega's is dit wel relevante informatie. Niet iedereen hoeft te weten wat mijn hartslag is, behalve mijn dokter of personal trainer. En het zou me toch een telefoontje per dag schelen, als ik mijn moeder iedere dag kan laten weten dat ik weer veilig thuis ben.'

mailIcon print |

Jouw mening telt!

Deel jouw mening met de andere bezoekers

Aan het laden ...