Twitterdiarree en de titanenstrijd; 5 sociale-mediatrends voor 2012
© UNKNOWN

Twitterdiarree en de titanenstrijd; 5 sociale-mediatrends voor 2012

De lijstjes van 2011 laten we achter ons, het is tijd om vooruit te kijken. Want dat sociale netwerken vorig jaar wederom als kool groeiden, dat weten we al. Waar gaat het nu naartoe in deze branche waar de ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen, is nu de vraag. Hierom: 5 sociale-mediatrends voor 2012.

De strijd der titanen:
Facebook stevent af op de miljard gebruikers en elke dag worden er weer meer tweets verstuurd. De grote sociale netwerken zijn nog lang niet uitgegroeid en zullen in 2012 hun tentakels nog verder over het hele web uitspreiden. Alles moet social worden: het lezen van nieuws, het kijken van een film, winkelen. Twitter en Facebook zijn de middelen die dit mogelijk maken en stimuleren. Op deze manier wordt hun macht alleen maar groter.

Tegelijkertijd zal ook de weerstand toenemen - wat betreft privacy en commercie. Facebook en Twitter voeren hun commerciële activiteiten steeds verder door. Facebook gaat zelfs gesponsorde boodschappen op de Facebook-tijdlijn plaatsen tussen de statusupdates van vrienden en ook Twitter heeft zijn aanvankelijke schroom voor commercie volledig overboord gegooid.

Sociale netwerkers zien hun sociale netwerk nog steeds als een privédomein en reageren doorgaans fel op te indringende commerciële uitingen op hun eigen profielen. Het zal leiden tot veel chagrijn, maar een account opzeggen is voor velen te radicaal; het is ook het opzeggen van kennis over het leven van je vrienden. Sommigen zullen wel vluchten, wie weet naar Google Plus? In 2012 zal in ieder geval duidelijk worden of Google Plus een plek zal weten te veroveren tussen de titanen, of roemloos ten onder gaat.

Integratie vs eigen community:
Voor alle sociale netwerken - groot of klein - is integratie het devies. Updates moeten tegelijkertijd op verschillende sociale netwerken kunnen worden geplaatst, en als niche-dienst ga je het niet redden zonder integratie met de belangrijkste sociale netwerken.

Dit neemt niet weg dat sommige niche-netwerken die eerst vooral ondersteunend waren voor Facebook en Twitter, uitgroeien tot volwaardige eigen sociale netwerken. Foursquare bijvoorbeeld, waarmee locaties worden gedeeld, wordt steeds meer een zelfstandige dienst, waarbij allang niet meer iedere check-in doorgepost wordt. En Instagram, een iPhone-app om foto's te bewerken, kent een levendige eigen community. Dit is ook nodig om het hoofd te bieden aan concurrentie, want - in het geval van Instagram - waarschijnlijk kent de iPhone5 die dit jaar gelanceerd zal worden een bewerkingstool binnen de camera, en het besturingssysteem Android heeft dit al. Dankzij een levendige eigen community, zal Instagram echter voortleven, en alleen nog maar groter worden.

Overigens gaat MySpace - het in prehistorische internetjaren grootste sociale netwerk dat zich nu probeert te specialiseren als entertainmenthub - dit jaar definitief de boot in. De slag om dé sociale-muziekcommunity te worden, zal gewonnen worden door een dienst als Spotify of een andere muziekstreamingdienst, die een ruime database aan muziek heeft, volop integratiemogelijkheden en prettige manieren om de muziek af te spelen op alle apparaten.

Augmented Reality wordt mainstream:
Augmented Reality (AR), toegevoegde realiteit, wilde tot dusver nog niet echt van de grond komen. De app Layar, de grote AR-belofte, zit op miljoenen telefoons, maar wordt nog niet echt gebruikt door het grote publiek. Ze laten het een keer zien aan opa en oma (kijk eens hoe cool) maar lopen in de praktijk zeer sporadisch rond te zwaaien met hun telefoon, kijkend naar het schermpje, om extra informatie te krijgen over het gebouw wat ze zien of de huizen die er te koop zijn om hun heen.

2012 wordt het jaar waarin AR eindelijk doorbreekt, maar dan in een iets andere vorm: social. Er zijn vele initiatieven, waaronder één van Layar genaamd Stiktu, die het mogelijk maken om objecten in de echte wereld te liken, of er informatie aan toe te voegen. Andere mensen die ditzelfde object of dezelfde afbeelding scannen met hun telefoon, kunnen de toegevoegde informatie zien en liken. Zo kan informatie worden toegevoegd aan logo's of kunnen opmerkingen worden toegevoegd aan bijvoorbeeld een artikel in een papieren krant. Er moet technisch nog veel gebeuren op dit gebied, maar gezien het grote succes van liken en delen in de online wereld, zou dit in de offline wereld ook goed kunnen werken.

Oversharing:
Hoewel er steeds vaker wordt geklaagd over mensen met 'twitterdiarree' wordt het oversharen van sociale netwerkers niet minder. Integendeel, we checken niet alleen meer in op de locatie waar we zijn, maar met tools als Get Glue, waarmee je incheckt op films, tv-programma's en welke muziek je luistert, delen we nog veel meer. En met de Facebook-ticker delen we welk gerecht we koken, welke muziek we op dit moment luisteren en welke nieuwsartikelen we nu lezen. En dat allemaal realtime en grotendeels geautomatiseerd.

Help, denk je nu, hoe moet ik deze stroom van informatie verwerken? Of: ik wil dit helemaal niet weten van mijn vrienden. Deze terechte vrees kan worden weggenomen met het opkomen van veel betere filtertools. Iedereen kan steeds beter zelf bepalen wat voor soort updates je wel of niet wilt of wanneer. Op Facebook kun je al steeds specifieker zeggen hoeveel updates je van een bepaald persoon wilt en Twitter zet bij zoekopdrachten de belangrijkste tweets bovenaan. Het zal niet lang meer duren of je kunt ook een filter zetten op die ene twitteraar die soms leuke dingen meldt, maar waar geen rem op lijkt te zitten.

Hiermee kunnen we profiteren van de toegevoegde relevantie, want het is interessant om te zien op welke boeken je vrienden zijn ingecheckt, als jij dit boek ook net aan het lezen bent en je een leesclubje 2.0 kunt beginnen. Het kan inspirerend zijn om te zien welk gerecht je vrienden koken als je doelloos door een supermarkt dwaalt. Het is ook leuk om samen op afstand een tv-programma of een film te kijken en te roddelen over de deelnemers. En het is fijn om te weten dat bepaalde vrienden in de kroeg om de hoek zitten.

Serious business:
Sociale netwerken hebben bij de meeste bedrijven definitief een plek verworven in de organisatie. Deze trend zet zich door - hoewel bedrijven en beroemdheden dit steeds vaker zullen outsourcen aan speciale bureaus. Voor merken, hieronder vallen overigens ook menselijke merken zoals sterren, zijn sociale media geen proefballonnetje meer, maar serious business. Ze weten dat als je het niet goed doet, het tegen je kan werken. Het publiek is eraan gewend geraakt dat merken op sociale netwerken vertegenwoordigd zijn, dus gewoon 'er zijn' is niet meer genoeg om op sympathie te kunnen rekenen. Mensen willen snel en goed antwoord op hun vragen en willen iets terugzien van de bedrijven die ze volgen.

Daar staat tegenover dat als het goed wordt ingezet, het een krachtig instrument kan zijn voor merken, die minder afhankelijk zijn van de media of dure reclame om met hun klanten (of fans) te communiceren. Hiernaast worden mensen met macht - veel volgers, hoge engagement, veel invloed in een bepaalde niche - vaker benaderd om gratis producten te testen, voor commerciële tweets of voor een ambassadeurschap voor een merk. Het achterhalen wie deze invloedrijke personen zijn, wordt ook weer opgepikt door de marketingbureaus.

- Heleen van Lier