*

 

Koffie: nu nog gezonder

Van onze verslaggever Broer Scholtens − 07/11/08, 17:08

Minstens drie koppen filterkoffie per dag verlaagt het risico op diabetes type 2 met meer dan 40 procent, blijkt onderzoek van Utrechtse epidemiologen.

Een hoge bloeddruk, een te hoog cholesterol en teveel buikvet zijn factoren die diabetes type 2 in de hand werken. Het voorkomen daarvan neemt explosief toe. Koffiedrinken werkt beschermend op deze risicofactoren, vermoedelijk door aanwezige antioxidanten als chlorogeenzuur.

De onderzoekers van het Julius Centrum van de het UMC Utrecht koppelden gezondheidsgegevens van de Doetinchemers aan hun koffiegebruik. Na correctie voor andere risicofactoren als roken, ontdekten ze dat koffiedrinkers minder risico lopen op diabetes 2. Drie tot zes koppen koffie levert het meeste voordeel op, blijkt uit een publicatie die is aangeboden aan een wetenschappelijk tijdschrift.

De Utrechtse onderzoekers borduren met hun koffieonderzoek voort op vergelijkbare studies van voedingsepidemiologen van Harvard School of Public Health in Boston. De Finse onderzoekers analyseerden de gezondheidsgegevens van bijna 22 duizend Finse mannen en vrouwen. Dagelijks koffiedrinken beschermt tegen diabetes type 2, stellen de Finnen in een artikel in de European Journal of Clinical Nutrition.

Dertig tot veertig jaar geleden was het idee dat koffiedrinken ongezond zou zijn. Uit talloze studies de afgelopen jaren blijkt echter dat koffiedrinken geen enkele invloed heeft op het ontwikkelen van hart-en vaatziekten. En mogelijk zelfs een beschermend effect heeft.

Meer over de gezonde effecten van koffie in het Kenniskatern van zaterdag 8 november

mailIcon print |