*

 

Harvard: Koffieverslaafden niet eerder dood

Van onze verslaggever Broer Scholtens − 16/06/08, 23:00

Van veel koffiedrinken ga je niet eerder dood. Sterker, er is mogelijk een beschermend effect, stellen Amerikaanse onderzoekers.

De Amerikaanse epidemiologen analyseerden het koffiedrinkgedrag van bijna negentigduizend Amerikaanse verpleegsters en van meer dan veertigduizend mannelijke gezondheidswerkers, over meer dan twintig jaar. Die 130 duizend mannen en vrouwen vulden meer dan twintig jaar om de twee tot vier jaar uitgebreide vragenlijsten in over levensstijl, eet- en drinkgedrag en over gezondheidsproblemen.

De Harvard-onderzoekers gingen aan de hand van de antwoorden op zoek naar een mogelijk verband tussen koffieconsumptie en overlijdensrisico. Die relatie is er niet, stellen de onderzoekers van de Harvard Medical School. Mannen en vrouwen overlijden niet eerder aan koffiedrinken dan mensen die weinig of geen koffie drinken. Ook niet als er zes koppen koffie per dag worden gedronken.

De epidemiologen trekken hun conclusies na correctie voor andere risicofactoren als roken, alcoholconsumptie en overgewicht. Essentiële correcties, zegt Harvard-onderzoeker Rob van Dam, Nederlander van origine maar al jaren werkzaam in Boston. ‘Veel koffiedrinken gaat over het algemeen samen met een minder gezondheidsbewuste leefstijl. ’

Uit de doorgevlooide vragenlijsten is af te leiden dat mannen en vrouwen die veel roken, drinken en eten ook meer koffiedrinken. Uit de data-analyse leiden de Harvard-onderzoekers af dat koffiedrinken mogelijk zelfs een beschermend effect heeft. Naarmate meer koffie wordt gedronken, lijkt het overlijdensrisico iets af te nemen met name voor vrouwen.

Cafeïne is daar niet de oorzaak van, stellen ze. Eenzelfde beschermend effect vinden ze ook voor drinkers van cafeïnevrije koffie. In koffie zitten veel stoffen met een antioxidant-werking, die beschermend en ontstekingsremmend werken. Die compenseren voor de bloeddrukverhogende werking van cafeïne, is de suggestie.

mailIcon print |