© ANP
© ANP © UNKNOWN

ANWB staat achter voorstel 130 kilometer-snelwegen

De ANWB vindt het goed dat minister Melanie Schultz (Infrastructuur) de snelwegen tegen het licht heeft gehouden om te kijken of de geldende maximumsnelheid nog zinnig is.

 De mens is niet gemaakt voor snelheid en kan daar slecht mee omgaan.  
Veilig Verkeer Nederland
 Ik heb verleden week al geroepen dat veel meer dan 50 procent van de snelwegen naar 130 moet kunnen.  
Charlie Aptroot, VVD
 Terwijl de olie schaarser en schaarser wordt, geeft de minister ruim baan om met een draaikolk in de tank over de weg te scheuren.  
Inke van Gent, GroenLinks
 Het is een mooie dag voor de automobilist.  
Leon de Jong, PVV

De minister komt met de verhoging van de maximumsnelheid op 60 procent van de snelwegen naar 130 kilometer per uur tegemoet aan het gevoel van vrijheid van veel automobilisten. Dat zei een woordvoerder van de ANWB vandaag.

De organisatie hoopt wel dat Schultz volgt of de verhoging niet leidt tot verkeersonveiligheid. Op snelwegen met tweemaal twee banen kunnen grote snelheidsverschillen ontstaan, vooral tussen vrachtwagens en personenauto's. 'Die snelheidsverschillen kunnen pittig zijn.'

Veilig Verkeer Nederland: Meer ongevallen
Veilig Verkeer Nederland (VVN) is minder enthousiast. De mens is niet gemaakt voor snelheid en kan daar slecht mee omgaan, aldus de organisatie. Onderzoeken geven aan dat een snelheidslimietverhoging vanuit verkeersveiligheidsoogpunt ongewenst is. Zo nemen de remafstand en de botskracht meer dan evenredig toe en zorgt de massa van een voertuig voor ernstiger letsel. Hogere snelheden betekenen dus meer ongevallen en meer slachtoffers. Dat is in tegenspraak met de doelstelling van VVN.

Een hogere snelheidslimiet kan wel, maar alleen als er 'fors geïnvesteerd wordt in aanvullende maatregelen die de negatieve gevolgen wegnemen of compenseren'. Een van de maatregelen die VVN wil is een grotere pakkans voor (snelheids-)overtredingen.

D66: Nog geen einde
Kees Verhoeven, Tweede Kamerlid voor D66: 'De minister heeft het over een geslaagd experiment, maar de proef is voor D66 allesbehalve ten einde. Het is prima om waar het kan de maximumsnelheid te verhogen naar 130, maar in haar brief heeft de minister het mondjesmaat over de gevolgen voor luchtkwaliteit en veiligheid. Haar flexibele houding om de maximumsnelheid te verhogen, moet ook flexibel zijn wanneer 130 kilometer per uur op stukken snelweg niet goed blijkt voor milieu of mens. Als dat zo is, moet ze de snelheid ook weer naar beneden bijstellen.'

VVD: Geen verbazing
Charlie Aptroot, VVD-Kamerlid: 'Ik ben erg blij met het voornemen van minister Melanie Schultz van Haegen, maar het verbaast me niet. Ik heb verleden week al geroepen dat veel meer dan 50 procent van de snelwegen naar 130 moet kunnen. Nu komen we misschien wel uit op meer dan driekwart. Iedereen die op de weg zit, weet dat dit kan. Ik vertrouw erop dat milieu-, verkeersveiligheids- en geluidgevolgen goed in kaart zijn gebracht en geen beletsel zullen vormen.'

GroenLinks: verstand op nul

Ineke van Gent, Tweede Kamerlid GroenLinks: 'Schultz zet het verstand op nul. Ze sluit de ogen voor de gevolgen van snelheidsverhogingen voor de gezondheid van omwonenden van snelwegen en de verkeersveiligheid. En voor welk doel? Een paar minuten reistijdwinst. Wie 10 kilometer per uur harder rijdt, verbruikt 10 procent extra brandstof. Terwijl de olie schaarser en schaarser wordt, geeft de minister ruim baan om met een draaikolk in de tank over de weg te scheuren. Generaties na ons zullen ons dat niet in dank afnemen.'

PVV: In vervulling
Leon de Jong, Tweede Kamerlid voor de PVV: 'Goed dat wat de PVV al jaren voorstelt nu eindelijk in vervulling gaat: op veel plekken doorrijden met 130 kilometer per uur en eindelijk af van die ellendige 80 kilometerzones. Het is een mooie dag voor de automobilist. Toch kan het voor de PVV een versnelling hoger. We zullen de minister dan ook aansporen de maatregelen eerder dan nu is aangegeven te realiseren en zich te blijven inzetten om op nog meer wegen dan voorgesteld 130 kilometer in te voeren.'

SP: Duidelijke voorwaarden
Farshad Bashir, Tweede Kamerlid voor de SP: 'Wij zijn in principe niet tegen een snelheidsverhoging, maar dan wel onder duidelijke voorwaarden. Het moet niet leiden tot meer dodelijke ongevallen of tot meer overlast en uitstoot. Uit praktisch alle onderzoeken blijkt dat dit bij deze grootschalige snelheidsverhoging wel zo is. Dus dan moet je het algemeen belang boven de kans op een paar seconden tijdwinst laten gaan.'

PvdA: Symboolpolitiek

Sharon Dijksma, Tweede Kamerlid voor de PvdA: 'Minister Schultz laat weer eens zien dat ze vooral in de weer is met symboolpolitiek. Het grootste probleem op de weg vormt de congestie in en om de grote steden. Rond de steden speelt het probleem of je überhaupt kunt doorrijden, niet of je een paar seconden sneller thuis bent. De PvdA is geen principieel tegenstander van 130 km waar dat kan, onder de voorwaarde dat het niet leidt tot meer verkeersslachtoffers en overlast voor mens en milieu. We zijn nieuwsgierig naar de onderzoeken waarop de minister zich baseert.'

CDA: Zeer kritisch
Sander de Rouwe, CDA-Kamerlid: 'Veilig gaat voor vlot. Het CDA steunt de beperkte snelheidsverhoging naar 130 km per uur, mits leefbaarheid van direct omwonenden en de veiligheid van ons allen hiervoor niet de prijs is. Het CDA is zeer kritisch op het punt van verkeersveiligheid en mist maatregelen om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen. We willen een minister van mobiliteit én verkeersveiligheid.'