NS-blad Rails te hip voor reizigers

De NS vindt het eigenzinnige blad te elitair en niet aansluiten op het brede publiek dat met de trein reist.

Het spoorbedrijf heeft een aantal uitgevers uitgenodigd een voorstel in te dienen voor een geheel nieuwe bladformule voor Rails. Het enige wat behouden blijft, is de naam. ‘Het huidige Rails is een schoolvoorbeeld van een mooi, tegendraads en hip tijdschrift. Daar zijn we best een beetje trots op. Alleen levert het ons veel te weinig op. Het blad is zonder dat dit de bedoeling was avant-gardistisch geworden; het wordt vooral gewaardeerd door een kleine groep randstedelingen. De meeste van onze reizigers laten het blad links liggen. En dat is niet de bedoeling’, zegt Bonita van Lier, Bladmanager bij de NS. Als voorbeeld noemt Van Lier de interviews en modereportages. Die zijn volgens haar respectievelijk ‘te elitair’ en ‘te vervreemdend’. Van Lier: ‘De meeste geïnterviewden in Rails staan niet op het netvlies van de gemiddelde treinreiziger. En de modereportages worden vaak als irritant beoordeeld; door de aparte fotografie zijn de kledingstukken soms zelfs niet goed zichtbaar.’ Ook heeft Rails volgens Van Lier last van de gratis kranten die op de stations worden verspreid. ‘Rails raakt in de bagagerekken vaak ondergesneeuwd door een berg oude kranten. Schoonmakers gooien deze stapel aan het einde van de dag in de papierbak. Ook al hebben ze de instructie de Rails eruit te vissen, het gebeurt dikwijls niet. Lag vroeger een Rails tussen de vier en acht weken in de trein, nu is dat gemiddeld nog maar een week.’ De NS wil meer regie over het blad krijgen. De nieuwe Rails moet meer praktische NS-gerelateerde informatie bevatten, bijvoorbeeld over veranderingen in de dienstregeling. ‘Maar het moet ook een mooi en leuk blad blijven, mensen moeten het natuurlijk wel gaan lezen. Denk daarbij aan de Allerhande en de Holland Herald.’ De Holland Herald is het reizigerstijdschrift van de KLM. Ook moet het blad meer advertentie-inkomsten generen. ‘De huidige redactie is heel creatief, maar niet zo commercieel. Dat moet ook veranderen.' Rails bestaat sinds 1989 en is de laatste jaren door externe uitgevers gemaakt. Voor die tijd heette het blad Tussen de Rails. Het was sinds 1957 door de NS zelf gemaakt. Rails wordt elke twee maanden in een oplage van 60 duizend exemplaren in de treinen verspreid met het opschrijft ‘Hoort thuis in de trein!’ Dat laatste gaat ook veranderen, volgens Van Lier. ‘We willen de nieuwe Rails bijvoorbeeld op de stations uitdelen, misschien sturen we het onze vaste reizigers wel toe.’ De huidige uitgever van Rails, Readershouse Brand Media, is ook uitgenodigd een nieuwe bladformule te bedenken. ‘Die kans laten we niet liggen’, aldus uitgever Kees Beudeker. Andere gegadigden zijn Sanoma Uitgevers, Mediapartners en vdBJ.