Educatief slavernijspel geweigerd in Appstore en offline gehaald

Een educatief spelletje om de jeugd iets te leren over het Nederlandse slavernijverleden, dat was het idee achter Weg naar Vrijheid. De game, ontwikkeld in opdracht van jongerenwebsite Slavernij en Jij en het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis (Ninsee), werd echter geweigerd in de Appstore en is na commotie offline gehaald.

In de game speel je de karikaturale 'zoutwaterslaaf' Jacob (of de vrouwelijke versie, Amba), die in 1723 vanuit het Nederlandse slavenfort Elmina in Ghana naar Suriname wordt gebracht. Daar word je gebrandmerkt en kom je te werken op suikerplantage Rust en Werk, waar je voor een dilemma komt te staan: blijf je werken of sla je op de vlucht?

Via een vlucht door de jungle kom je terecht in een marrondorp. Blijf je op de plantage, dan vind je je plekje in de gemeenschap daar. Beide scenario's leiden uiteindelijk richting een lang en gelukkig leven, inclusief huwelijk en kinderen. Op ongehoorzaamheid volgen zweepslagen van een zwarte slavendrijver.

'Zo ging dat nou eenmaal', legt Martijn Reintjes van producent Pepergroen uit. 'We hebben bij de ontwikkeling van de game veel overleg gehad met het Ninsee over de historische feiten. Zo wilden we in eerste instantie meer interactie tussen de slaaf en zijn blanke eigenaar, maar dat is historisch onjuist.'

'Emotionele reacties'
Weg naar Vrijheid werd in februari al geplaatst op de website van Slavernij & Jij. Alle goede bedoelingen ten spijt leidde het spel vorige week ineens tot afkeurende reacties. 'Zeer emotionele reacties ook', zei Franc Weerwind, voorzitter van Ninsee, in Het Parool. 'We hebben de game van de website laten halen. Er is bij het brainstormen voor de site met veel mensen gesproken over de juiste aanpak, maar dat is kennelijk niet goed genoeg gebeurd.'

Ontwikkelaar Pepergroen werkte zeker een halfjaar aan het spelletje. Het project werd betaald uit een subsidiepotje van de gemeente Amsterdam voor de 150ste verjaardag van de afschaffing van de slavernij. Op de inzending naar de Appstore kreeg Pepergroen nul op rekest. De gratis game, bedoeld voor Nederlandstalige gebieden, bevat volgens Apple 'inhoud die lasterlijk en beledigend is, en op bezwaar kan rekenen van grote groepen mensen'.

Jammer, vindt de producent. 'We hebben geprobeerd contact te krijgen met Apple. Vooralsnog is dat niet gelukt. Het enige wat we willen, is op een originele manier de jeugd iets bijbrengen. Ik begrijp dat het Ninsee niemand wil kwetsen. Mijn hoop is wel dat de game nog een kans krijgt.'

Ninsee-voorzitter Weerwind laat in Het Parool weten dat hij 'met de klagers in gesprek gaat over een oplossing'.