Interieur van de Wereldwinkel
Interieur van de Wereldwinkel © ANP

Geen Massai-bier in Wereldwinkel door strengere drankwet

Al jarenlang verkopen Wereldwinkels 'eerlijke' wijn uit Chili en Zuid-Afrika en Mongozobier van de Massai uit Kenia en Tanzania. Door een aanscherping van de Drank- en Horecawet mag dat niet meer. Alle winkels die zwakalcoholhoudende drank verkopen, moeten ten minste 15 vierkante meter winkelvloer hebben met een 'gevarieerd assortiment aan verpakte en onverpakte eetwaren'.

Zoveel levensmiddelen verkoopt een Wereldwinkel niet. 'De nieuwe regel geldt sinds begin 2013, maar we kwamen er pas achter nadat een handhaver een winkel had aangesproken', zegt Huub Jansen, directeur van de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels. 'Het is een rare regel, want we mogen wel wijn verkopen op internet en voor kerstpakketten.'

Door strenger te zijn wil PvdA-staatssecretaris Martin van Rijn (VWS) voorkomen dat het aantal verkooppunten van alcohol stijgt. Ook moeten jongeren moeilijker aan drank kunnen komen. 'Maar het aantal Wereldwinkels stijgt niet en we verkopen al zeker 25 jaar wijn', zegt Jansen. 'De klandizie van Wereldwinkels bestaat vooral uit vrouwen van middelbare leeftijd.'

Vergeefs vroegen de ideële cadeauwinkels om een uitzondering. Van Rijn heeft begrip voor het verzoek, schreef hij in november aan de Tweede Kamer, maar hij vreest voor een 'onwenselijk precedent': 'Voor deze winkels gelden dezelfde regels als voor andere winkels.' Hij wil ook geen uitzondering maken voor VVV-kantoren met streekbier op het schap.

'Dit schiet zijn doel voorbij', zegt het Kamerlid Vera Bergkamp van D66, die de staatssecretaris schriftelijk vragen heeft gesteld.Bergkamp: 'Van Rijn moet alsnog met de Wereldwinkels om de tafel gaan zitten en een oplossing zoeken. Hij gedoogt immers ook de verkoop van lichtalcoholische streekproducten op markten en braderieën. We raken bovendien producenten in ontwikkelingslanden.'

Ook 'Fairtradegemeenten' tobben met de nieuwe regels. Om dat predicaat te verdienen, moeten zij de verkoop van 'eerlijke' producten stimuleren. Anderzijds zouden gemeentelijke handhavers de Wereldwinkel moeten bekeuren. Onder andere Nieuwegein ervaart dit als een 'bestuurlijk dilemma'.

Het alcoholverbod betekent voor de fairtradebranche een verlies van 1,2 miljoen euro op jaarbasis, zegt Jansen van de Wereldwinkels. 'Onze wijnomzet is 7 procent van het totaal. Voor de wijnboeren in Chili en Zuid-Afrika zijn die 250 duizend flessen substantieel.'