Tarieven voor klimaatcompensatie van vliegreis te verwarrend
© ANP

Tarieven voor klimaatcompensatie van vliegreis te verwarrend

Vliegreizigers die het klimaateffect van hun vlucht willen compenseren, komen terecht in een woud van tarieven waarin voor dezelfde vlucht zowel 10 als 100 euro kan worden betaald. Compensatiemaatschappijen gebruiken verschillende rekenmethoden en brengen onvergelijkbare kosten in rekening. Dit blijkt uit een onderzoek van de Volkskrant.

 
Met name klanten die denken 'klimaatneutraal' te vliegen, komen bedrogen uit bij de goedkoopste aanbieders

De goedkoopste aanbieders bieden compensatie die slechts de helft van de klimaatschade neutraliseert. Dat geldt voor de KLM en Greenseat. Zij noemen hun compensatie 'CO2-neutraal'. In dat systeem wordt alleen de verstookte brandstof gecompenseerd.

Jaarlijks gebruiken vele tienduizenden vliegreizigers de mogelijkheid om hun reis klimaatneutraal te maken. Bij de Rijksoverheid is dit zelfs verplicht, en veel bedrijven doen vrijwillig mee. Hoeveel klanten het systeem trekt, houden de bedrijven geheim.

Met name klanten die denken 'klimaatneutraal' te vliegen, komen bedrogen uit bij de goedkoopste aanbieders. Volgens het internationaal klimaatpanel IPCC is klimaateffect van vliegen 2,7 keer zo groot als via de uitstoot van CO2 alleen. De goedkoopste aanbieders houden daar bewust geen rekening mee.

 
Volgens Greenseat is de eenvoudige rekensom beter te begrijpen voor klanten, en worden door het goedkopere aanbod ook meer compensaties verkocht.


Broeikas
Vliegtuigen stoten op kruishoogte (8 tot 13 kilometer) niet alleen CO2 uit maar ook NOx, waterdamp, onverbrande koolwaterstoffen, roet en sulfaatdeeltjes. Die beïnvloeden volgens experts de atmosferische samenstelling en daarmee het broeikaseffect. Volgens Greenseat is de eenvoudige rekensom beter te begrijpen voor klanten, en worden door het goedkopere aanbod ook meer compensaties verkocht. Dat op de website van Greenseat wordt gesuggereerd dat de compensatie klimaatneutraal is, zou een vergissing zijn. 'Als dat er nog steeds staat, is het niet correct.'

Volgens onafhankelijke voorlichtingsinstantie Milieu Centraal is de IPCC-berekening van 2,7 mogelijk te hoog, maar moet voor klimaatcompensatie van vliegreizen zeker een omrekenfactor van 1,9 worden gebruikt. Andere aanbieders van klimaatcompensatie houden er rekening mee, en komen alleen al daardoor duurder uit.

Niettemin lopen ook de tarieven en het aantal gecompenseerde tonnen CO2, voor steeds hetzelfde retourtje Curaçao, bij deze maatschappijen sterk uiteen. Met een tarief van bijna 100 euro is het Duitse Atmosfair veruit het duurste. De tarieven van vrijwel alle bedrijven zijn kunstmatig laag, stelt woordvoerder Dietrich Brockhagen. Atmosfair betaalt haar projecten zelf.