Wachtende reizigers op Utrecht Centraal, afgelopen juni. Het treinverkeer rond Utrecht was door een blikseminslag ontregeld.
Wachtende reizigers op Utrecht Centraal, afgelopen juni. Het treinverkeer rond Utrecht was door een blikseminslag ontregeld. © ANP

Wordt de reisinformatie beter als de NS het gaat verzorgen?

De NMa houdt de overdracht van de reisinformatie van ProRail naar de NS nog tegen. Critici noemen het een illusie te denken dat de informatievoorziening bij de NS in betere handen is.

De overdracht van de reisinformatie van ProRail naar de NS wordt opnieuw uitgesteld. De NS zou per 1 september verantwoordelijk worden voor de reisinformatie op de blauwe borden op de stations, maar de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) houdt de overdracht vooralsnog tegen.

Dit blijkt uit een interne nieuwsbrief van ProRail en NS aan de medewerkers die de reisinformatie op de stations verzorgen. Minister Schultz van Verkeer besloot in januari 2011 de NS verantwoordelijk te maken voor de reizigersinformatie op de stations. Tijdens de winter van 2010 klaagden veel treinreizigers over het gebrek aan betrouwbare reisinformatie op de stations. De NS overtuigde de minister ervan dat de informatievoorziening bij het spoorbedrijf in betere handen zou zijn dan bij ProRail.

'Als treinreiziger merk je daar nog helemaal niets van', zegt Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV. Spithorst maakte de zaak aanhangig bij de NMa. Vooruitlopend op de formele overdracht verzorgt de NS de reisinformatie al sinds augustus 2011. Spithorst: 'We hebben werkelijk geen enkele stijgende lijn in de kwaliteit van de reisinformatie kunnen waarnemen.'

Illusie
Critici als Spithorst en de concurrenten van de NS waarschuwen al langer dat het een illusie is te denken dat de NS betrouwbaardere informatie kan leveren dan ProRail. De spoorbeheerder blijft verantwoordelijk voor de verkeersleiding en weet het als eerste als treinen uitvallen of worden omgeleid. Spithorst: 'Het is pure territoriumdrift van de NS om de reisinformatie naar zich toe te willen trekken, zo proberen ze hun markt dicht te houden.'

De overdracht van de informatievoorziening op de stations aan de NS verzwakt de positie van ProRail als onafhankelijke marktmeester. De NS wordt in de nieuwe constellatie ook verantwoordelijk voor de informatievoorziening over treinen van concurrerende spoorbedrijven als Arriva en Veolia. Een onwenselijke ontwikkeling, zegt directeur Anne Hettinga van Arriva. 'De informatievoorziening op de stations moet in handen blijven van een onafhankelijke partij, op Schiphol verzorgt de KLM ook niet de reisinfo.'

Te veel macht
Ook Spithorst vreest dat de overdracht de NS te veel macht geeft over zijn concurrenten. 'Wie garandeert mij als reiziger dat de NS alles in het werk stelt om zo betrouwbaar mogelijke reisinformatie te verstrekken over concurrerende spoorbedrijven? En wie garandeert de concurrerende spoorbedrijven dat de NS hun een eerlijke prijs rekent als vergoeding voor de informatievoorziening?'

De NMa heeft de NS dezelfde vragen gesteld. Een NS-woordvoerder laat weten dat het bedrijf alle vragen van de NMa naar eer en geweten beantwoordt. De NMa wil niet op de berichtgeving reageren. Uit het feit dat NS en ProRail geen datum kunnen geven wanneer de overdracht zal plaatsvinden, blijkt dat de concurrentiewaakhond nog niet overtuigd is door de antwoorden van NS.