Uitgevers in de problemen: 'digitaal' moet verlies regionale titels opvangen

Door: Thijs van Soest − 19/03/12, 11:28

UPDATE Dalende opbrengsten, fusies, ontslagen, onzekere digitale initiatieven; de regionale krantenwereld verkeert in zwaar weer. De toekomst is ongewis. Vandaag werd bekend dat de regionale kranten van de noordelijke uitgever NDC/VBK te koop worden gezet. Maar wie wil ze hebben?

In Nederland zijn de tientallen regionale kranten verdeeld over een paar grote uitgevers. Maar allemaal hebben ze zo hun eigen problemen. De crisis en de aanhoudende slechte advertentiemarkt zorgen voor hoofdbrekens bij hoofdredacties , eigenaren en aandeelhouders. Journalisten moeten ondertussen meer doen in minder tijd. Een raadsvergadering bezoeken was vroeger de regel, inmiddels is het een uitzondering. En wat te doen met het internet? De meeste uitgevers stellen dat 'digital' de toekomst is, maar hoe daar net zoveel geld mee te verdienen als met betaalde kranten, is nog altijd de vraag.

Op zoek naar het juiste verdienmodel, blijft het nog wel even onrustig in krantenland. Drie van de grootste uitgevers van regionale titels kwamen de afgelopen weken in het nieuws door jaarcijfers en reorganisaties: hun titels en bijbehorende problemen op een rij:

NDC/VBK

Regiokranten: De Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden


De kranten en de ongeveer veertig weekbladen en tijdschriften zijn samengevoegd in de NDC mediagroep, onderdeel van het grotere NDC/VBK dat nu dus in de verkoop gaat. ING, dat het bedrijf twee jaar geleden overeind hield met een injectie van 90 miljoen euro, wil zijn geld terug. De noordelijke kranten- en boekenuitgever wordt waarschijnlijk in delen verkocht. De kranten zouden wellicht kunnen worden verkocht aan TMG (Telegraaf Media Groep) en Wegener (Brabants Dagblad, De Gelderlander), maar bronnen melden de Volkskrant dat dat 'geen optie' zou zijn. De twee genoemde concurrenten geven al regionale kranten uit en zouden hun werkterrein naar het noorden willen uitbreiden. NDC/VBK, met de ideële stichting Je Maintiendrai als grootste aandeelhouder, ziet dat echter niet zitten en zoekt een alternatief. Te denken valt aan een financiële partner, maar die zou vooral geïnteresseerd zijn in de educatieve tak. De kranten komen er dan - weer - bekaaid van af. Vorig jaar nog werden bij de kranten van NDC/VBK 100 van de 850 banen geschrapt.

Telegraaf Media Groep

Regiokranten: Noordhollands Dagblad, het Haarlems Dagblad en de Gooi- en Eemlander

De Telegraaf Media Groep, uitgever van de grootste landelijke krant van Nederland, maakte vorige week een miljoenenverlies over vorig jaar bekend. Maar dat kwam door twee eenmalige posten. Onder de streep werd nog 62,5 miljoen euro verdiend. TMG zag de omzet in 2011 met ruim 15 miljoen euro dalen tot 577,2 miljoen euro. Dat kwam ook hier 'door een verdere afname van de advertentie-inkomsten'. Die lagen bij gedrukte media 13 procent lager dan in 2010. TMG zegt zich de komende jaren vooral op online te willen richten, maar blijft geloven in papier. Het wil de positie in de papieren markt behouden of zelfs versterken, via overnames. En daar komen de noordelijke kranten om de hoek kijken, die dus vanaf nu te koop staan. Maar verkoop van de kranten aan TMG en Wegener zou voor NDC/VBK geen optie zijn. De grootste aandeelhouder van de noordelijke uitgever is de ideële stichting Je Maintiendrai en die zou niets zien in een verkoop aan De Telegraaf.

Daarbij heeft TMG zo zijn eigen problemen. Het wil de komende jaren 70 miljoen euro besparen, waarbij 350 van de in totaal ruim 2800 voltijdsbanen moeten verdwijnen. 2012 wordt een 'overgangsjaar' en hier geldt 'online' als toverwoord. Internetactiviteiten leverden TMG vorig jaar bijna 70 miljoen euro op, en maakten daarmee circa slechts 12 procent van de totale opbrengsten van het bedrijf uit. De inkomsten uit advertenties waren op internet wel ruim 35 procent hoger dan in 2010. Die groei was echter onvoldoende om de achteruitgang bij gedrukte media en radio te compenseren. TMG verwacht dat 'de nieuwe strategie' op termijn leidt tot een toename van de omzet en de winst. Hoe dan precies blijf onduidelijk.

Wegener

Regionale kranten: Brabants Dagblad, BN/ DeStem, de Stentor, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, PZC, De Twentsche Courant Tubantia


Uitgeefconcern Wegener, vorige week nog in het nieuws wegens het stopzetten van gratis krant De Pers, zag de opbrengsten uit advertenties vorig jaar opnieuw dalen en verwacht dat die lijn in 2012 wordt doorgezet. Toch werd er winst gemaakt in 2011, netto 30,5 miljoen euro, tegen een verlies van 32,6 miljoen euro in 2010. Adverteerders blijven echter roet in het eten gooien. Vooral in het laatste kwartaal daalden de inkomsten van de krantenuitgever daardoor sterk. In heel 2011 namen de advertentie-inkomsten van de dagbladen met 14 procent af. Maar net als bij de Telegraaf werd er toch nog aardig geld verdiend, met 59,9 miljoen euro bedrijfsresultaat.

Wegener wil zich, net als De Telegraaf, meer op digitale media gaan richten. Het concern probeert manieren te vinden om mensen te laten betalen voor nieuwswebsites van de regionale kranten. Die transformatie gaat dit jaar ten koste van 300 tot 350 arbeidsplaatsen en moet in de komende 3 jaar leiden tot een structurele kostenbesparing van 50 miljoen euro. Wegener is voor 99,7 procent in handen van het Britse mediabedrijf Mecom, dat via het eigenaarschap van de Media Groep Limburg ook de twee grote Limburgse kranten Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad in handen heeft.

Lezers
De Gelderlander (Wegener), Dagblad van het Noorden (NDC) en het Noord-Hollands Dagblad (Telegraaf) zijn de grootste regionale dagbladen, met oplages van respectievelijk 149.467, 139.075 en 138.251 kranten (HOI-jaarcijfers 2010). Een andere grote regiotitel is het AD van De Persgroep Nederland, met een totale oplage van rond de 430.000 exemplaren,verdeeld over een landelijke editie en meerdere regionale titels (onder meer Haagsche Courant, Utrechts Nieuwsblad, Groene Hart).

Die oplages dalen al jaren gestaag, maar nog altijd worden er dagelijks totaal ruim 2 miljoen regionale kranten verspreid. En abonnees betalen gemiddeld zo'n 300 euro per jaar voor hun krant. Met die - weliswaar broze - zekerheid kunnen uitgevers in ieder geval nog een paar jaartjes vooruit.

mailIcon print |

Jouw mening telt!

Deel jouw mening met de andere bezoekers

Aan het laden ...