Een man met zijn mobiele telefoon.
Een man met zijn mobiele telefoon. © REUTERS

Het duurt langer dan verwacht, maar mobiel betalen komt er aan

Het gaat langzamer dan betrokken bedrijven verwachtten, maar uiteindelijk zal mobiel betalen een hoge vlucht nemen.

Eenvoudig is het absoluut, blijkt uit de demonstratie van Laura Chambers, bij PayPal verantwoordelijk voor de mobiele activiteiten. Met de nieuwste applicatie die ze op het hoofdkantoor in het Californische San Jose toont, kun je online allerlei producten en diensten betalen, lokaal winkels vinden waar je met je smartphone kunt betalen en de rekening - in een restaurant bijvoorbeeld - gemakkelijk splitsen in een aantal delen om vervolgens allemaal je 'eigen deel' af te rekenen.

Dat Chambers zelf enthousiast is over de dienst, behoeft geen betoog. De mogelijkheden en kansen voor PayPal zijn volgens haar dan ook groot, vooral vanwege de snelle groei. In 2009 werd er via PayPals mobiele dienst 140 miljoen dollar (ongeveer 97 miljoen euro) omgezet, vorig jaar 750 miljoen dollar en voor het lopende jaar verwacht het bedrijf een omzet uit mobiele betalingen van 3 miljard dollar.

Het zijn klinkende cijfers, die echter wel wat nuance behoeven. Wat het bedrijf mobiel omzet, betrof in 2010 slechts 3 procent van de totale omzet. Daarnaast lijkt de voorspelde groei voor dit jaar aan de hoge kant. Analisten van onder meer onderzoeksbureau Juniper verwachten een veel lagere groei. Juniper stelt bijvoorbeeld dat de markt tussen 2011 en 2015 zal verdrievoudigen; aanzienlijk minder rooskleurig dan de verviervoudiging in één jaar die PayPal voor zich ziet.

Nederlandse chip

Een deel van de groei zal moeten komen uit de toename van smartphones met de zogenaamde nfc-chip (near field communication). Gebruikers van telefoons met deze chip kunnen - net als met de ov-chipkaart - hun telefoon laden met saldo en er vervolgens mee betalen door hem langs een scanner te halen.

Nfc is al lang de grote belofte waar het gaat om mobiel betalen, maar Chambers stelt zonder omhaal dat de ontwikkelingen minder snel gaan dan verwacht en gehoopt. Tot op heden is Google's smartphone Nexus S de enige telefoon op de markt met een nfc-chip. Het geringe aanbod van toestellen maakt dat PayPal in ieder geval voorlopig de stap naar Europa nog niet zal maken met zijn mobiele app voor nfc-telefoons. Ook het feit dat de Nederlandse fabrikant van de chips (NXP) het aantal chips dat hij maakt onlangs drastisch heeft verlaagd van 100 miljoen naar 35 miljoen, draagt volgens Chambers aan die vertraging bij.

Een van de hobbels die individuele bedrijven verder zullen moeten nemen om hun mobiele betaaldiensten te laten slagen is de niet aflatende concurrentie en de hoeveelheid bedrijven die erbij betrokken zijn. Allemaal willen ze een graantje meepikken van de voorspelde groei.

Naast Paypal is inmiddels ook Google actief op de markt voor mobiel betalen. Eerder dit jaar lanceerde dit samen met Citibank en Mastercard de mobiele betaaldienst Google Wallet. Saillant detail: twee werknemers van het bedrijf werden door eBay voor de rechter gesleept vanwege het stelen van bedrijfsgeheimen die zouden hebben geleid tot de lancering van Google Wallet.

Kongsies

Ook banken en creditcardmaatschappijen eisen intussen een stuk van de taart op. Dat doen ze ofwel door samen te werken met de PayPals en Googles van deze wereld, ofwel door zelf kongsies te sluiten met andere partijen.

In Nederland begon de Rabobank op die manier vorig jaar samen met het sociale netwerk Hyves de betaaldienst Hyves Afrekenen, die onder meer mobiel betalen mogelijk moet maken. Samen met ABN Amro, ING, KPN, Vodafone en T-Mobile is Rabobank sinds kort bovendien actief in het consortium Sixpack, dat betalen via nfc-telefoons vanaf juli 2012 in de markt wil zetten.

Voor al die bedrijven heeft David Snow, analist bij Juniper, nog een 'waarschuwing'. Hij wijst erop dat mobiel betalen zeer waarschijnlijk nog lang beperkt gebruikt zal worden. Zo verwacht hij dat betalen via telefoons en tablets vooral gebruikt zal worden bij niet al te hoge bedragen en bij digitale goederen die ook op je mobiele apparaat geleverd worden (denk aan onlinemuziek en virtuele goederen in bijvoorbeeld games). Een koelkast of een auto gaat voorlopig niemand betalen met zijn mobieltje, verwacht de analist. 'Gewoon omdat het niet goed en logisch voelt dat soort aankopen via je mobiele telefoon te doen.'