Serieuze musicals zijn in trek

Hein Janssen − 31/03/11, 09:09
© anp. Koningin Beatrix ontmoet de cast van Soldaat van Oranje

Voor Mary Poppins krijg je een kaartje bij de boodschappen, Soldaat van Oranje zit tot juli vol. 'Het publiek is kennelijk toe aan een musical die ergens over gaat.'

Aan de ene kant: als je kaartjes wilt voor de musical Soldaat van Oranje kun je pas in juli weer terecht. En vorige week was de voltallige familie Van Oranje Nassau-van Vollenhove bij de Soldaat om aldaar de 39ste verjaardag van prins Pieter-Christiaan te vieren. Meldt een persbericht trots.

Aan de andere kant: als je deze week nog wat inkopen doet bij Albert Heijn krijg je per 5 euro aan boodschappen een musicalpunt; bij tien gespaarde punten is het tweede kaartje voor Mary Poppins gratis.

Succes
In de berichtgeving vorige week over de dalende bezoekcijfers voor theater, concerten en musicals, valt het succes van Soldaat van Oranje, de musical extra op. De kaartjes daarvoor blijken niet aan te slepen; de voorstelling, die gespeeld wordt in een oude hangaar op vliegveld Valkenburg bij Leiden, wordt steeds weer verlengd. Vanaf de première eind oktober 2010 tot nu zijn de elfhonderd stoelen iedere avond bezet.

De zalen bij Mary Poppins zijn niet uitverkocht, hoewel men bij Stage Entertainment met een zaalbezetting van 80 procent tot nu toe redelijk tevreden is. Maar ook die andere 20 procent moet vol, en daarvoor is de zegeltjesactie bij AH een inmiddels beproefd middel.

Moeilijke tijden
Uit onderzoek is gebleken dat vorige musicalacties ruim 35 procent meer publiek naar het theater hebben getrokken, mensen die nog nooit eerder naar een musical zijn geweest. Als die later nog eens gaan, heeft Stage daar best een gratis tweede kaartje voor over. 'Zulke acties zijn nodig, want elke producent moet in deze moeilijke tijden zijn uiterste best doen de zalen vol te krijgen. Ons lukt dat vooralsnog zonder acties.' Aldus Fred Boot van New Productions, producent van Soldaat van Oranje, en ooit begonnen als publiciteitsmedewerker bij Joop van den Ende.

Boot doet niet veel aan marketing, adverteert nauwelijks en geeft ook geen zegeltjes uit. Toch stroomt het publiek toe. Van minister tot metselaar, en dus ook de voltallige koninklijke familie - Beatrix en Irene waren bij de première aanwezig.

Mond-tot-mond-reclame, allemaal positieve recensies, en het feit dat Soldaat van Oranje in wezen ook spectaculair locatietheater is (met een 360 graden draaiende theaterzaal, een echt vliegtuig, historische filmbeelden, en een artistiek team dat deels uit de toneelwereld komt) - dat zijn volgens Boot de voornaamste ingrediënten voor dit ongekende succes. 'Maar het publiek is kennelijk ook toe aan een musical die ergens over gaat. Wij willen de herinnering levend houden via een toegankelijk medium als dit. Volgens mij is musical ook bedoeld voor het laagdrempelig vertellen van mooie, belangrijke en ontroerende verhalen. Niet alleen voor verstrooiing of escapisme.'

Vaderlandsliefde
Boot denkt dat het succes van Soldaat van Oranje ook te maken heeft met het aanwakkeren van vaderlandsliefde, zonder meteen in sferen van Trots op Nederland of PVV te komen. 'Nee zeg, die kant willen we helemaal niet op. Vaderlandsliefde associeer ik niet met Rita Verdonk of PVV, het gaat over keuzes maken, toen en nu. De kracht van onze Soldaat is ook dat het onderscheidend is, in een overvol musicalaanbod vallen we op.

Onze titel vormt de aantrekkingskracht, en niet een beroemde musicalster -the show is the star.' Stage Entertainment laat desgevraagd weten dat het nog te vroeg is uitspraken te doen over het succes van de Mary Poppins-zegeltjesactie, maar dat de verwachtingen hooggespannen zijn. 'Met als gunstig bijkomend effect dat de zalen voller zitten dan normaal, maar dat is niet de hoofdreden. Wij kunnen er eventuele lege stoelen mee verkopen en naar verwachting langer doorspelen dan oorspronkelijk gepland', aldus Stage.

Stage Entertainment maakte gisteren overigens bekend dat binnenkort de 1,5 miljoenste kaart van dit seizoen wordt verkocht, verdeeld over de negen producties die het bedrijf dit seizoen uitbrengt.

mailIcon print |