De meest voorkomende fouten zijn verkeerde of overbodige woorden.
De meest voorkomende fouten zijn verkeerde of overbodige woorden. © THINKSTOCK

Eerstejaarsstudenten maken tientallen fouten per A4'tje

Eerstejaarsstudenten schrijven slecht. Hbo-studenten maken gemiddeld 81 fouten per volgeschreven A4, wo-studenten de helft. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Anouk van Eerden van de Hanzehogeschool en Mik van Es van de Rijksuniversiteit Groningen.

Het aantal fouten kan tien lager of hoger liggen, maar blijft veel te hoog

Anouk van Eerden

De resultaten bevestigen eerder onderzoek naar taalvaardigheid van studenten en geven voor het eerst een indicatie van de omvang van het probleem. Eerstejaarsstudenten blijken niet in staat het basisschoolniveau te halen.

De onderzoekers richtten zich op basale taalfouten die afbreuk doen aan de begrijpelijkheid van een tekst. Zij probeerden aantallen taalfouten meetbaar te maken door Groningse studenten een simpele tekst te laten schrijven. Vier experts controleerden de teksten op fouten. Alleen fouten die twee of meer beoordelaars herkenden werden meegerekend.

De meest voorkomende fouten zijn verkeerde of overbodige woorden. Onderzoekster en hbo-docent Anouk van Eerden geeft een voorbeeld: 'Frisdranken waar de suikergehalte bijna met de helft gehalveerd wordt'. Verkeerde woordkeus, onjuiste interpunctie en rare zinsconstructies vormen 60 procent van het aantal fouten. Slechts 2 procent van de gemaakte vergissingen betrof een dt-fout. 'Maar dt-fouten', zegt Van Eerden, 'doen geen afbreuk aan de betekenis van de tekst.'

Van Eerden vindt het aantal fouten 'verbijsterend', temeer omdat het ging om studenten met een talige studie. De omvang van de steekproef, dertig studenten, doet volgens Van Eerden niets af aan de conclusie. 'Het aantal fouten kan tien lager of hoger liggen, maar blijft veel te hoog.'

Oefeningen
Hoewel de studenten ondanks dertien jaar basis- en middelbaar onderwijs beroerd schrijven, kunnen ze worden bijgespijkerd, stellen de onderzoekers. Ze ontwikkelden het onlineprogramma TAVAN (Taalvaardigheid Nieuw). Daarmee herschrijven studenten foutieve teksten. Na twintig uur oefenen bleken studenten 20 procent minder fouten te maken. De controlegroep, die met een andere methode oefende, liet geen verbetering zien.

Volgens Van Eerden is het programma vernieuwend omdat studenten worden geconfronteerd met het soort fouten dat zij in werkelijkheid maken. 'In andere taaltrainingen wordt veel geoefend met dt-fouten, maar die maken studenten dus niet zo vaak', zegt Van Eerden. Overigens is ze niet zo geïnteresseerd in fouten, 'maar ik wil dat studenten heldere teksten kunnen schrijven', aldus van Eerden.