'Een halve liter bier per dag is goed voor het hart'

Redactie − 16/11/11, 15:31
© reuters

We kenden al de claim dat het nuttigen van een glas rode wijn per dag een positieve uitwerking zou hebben op hart en bloedvaten. Nu blijkt uit Italiaans onderzoek dat ook de dagelijkse consumptie van een flinke pint bier dezelfde positieve werking zou hebben.

  • De Belgische Prises Claire geeft het goede voorbeeld.
    De Belgische Prises Claire geeft het goede voorbeeld. © reuters
Uit recente Italiaanse onderzoeken, gehouden onder 2000 personen, waarin de correlatie tussen drankgebruik en hart- en vaatziekten werd gemeten, bleek dat mensen die dagelijks een halve liter bier consumeren, een derde minder vaak last hebben van dergelijke ziektes dan geheelonthouders.

Uiteraard waarschuwen de onderzoekers: overdaad schaadt. Het positieve effect gaat verloren wanneer er meer gedronken wordt. Zoveel zelfs dat men dan beter niet kan drinken.

Over het drinken van wijn, kwam het onderzoek met nagenoeg dezelfde bevindingen als eerdere onderzoeken op dit vlak: Voor mannen is 1 tot 2 glazen per dag gunstig en vrouwen zouden het best een glas per dag moeten drinken.
mailIcon print | |

Jouw mening telt!

Deel jouw mening met de andere VK bezoekers

Aan het laden ...
<spring:message code='commonMessages.loading' />