Overgewicht kost 3 miljard per jaar
© UNKNOWN

Overgewicht kost 3 miljard per jaar

DEN HAAG - Het bedrijfsleven heeft er groot belang bij dat overgewicht en ernstig overgewicht (obesitas) worden aangepakt. Dat zegt voorzitter Paul Rosenmöller van het Convenant Gezond Gewicht, een koepelorganisatie die zich inzet om overgewicht te bestrijden.

Cijfers wijzen uit dat overgewicht en obesitas de maatschappij per jaar ongeveer 1,2 miljard euro kosten aan medische zorg en daarbij zo'n 2 miljard aan gederfde arbeidsproductiviteit en kosten voor arbeidsongeschiktheid. Deze bedragen stijgen. 'Werkgevers hebben voor de toekomst gewoon gezond personeel nodig, dat goed in zijn vel zit en van aanpakken weet. Steeds meer werkgevers begrijpen dat dondersgoed', zegt de oud-politicus.
 
Te dik
Woensdag gaat in Den Haag een nieuwe actie van start die vooral is gericht op overgewicht bij jongeren. Gemiddeld een op de zeven jongens en een op de zes meisjes in Nederland is te dik. Daarbij stijgt zowel bij jongeren als bij volwassenen het teveel aan kilo's. Deskundigen hebben berekend dat het percentage overgewicht de laatste dertig jaar is gestegen met 40 procent. Doel van het convenant is deze trend te keren. En dat is volgens Rosenmöller een grote uitdaging. 'Maar het is niet onmogelijk.'
 
Hij verwijst naar Frankrijk waar obesitas in de jaren negentig groot en integraal door bedrijfsleven en overheid is aangepakt. Het aantal jongeren met overgewicht daalde daar volgens hem in de deelnemende gemeenten met bijna de helft. 'Ook in Nederland kan het. In de Utrechtse wijk Overvecht is er vijf jaar lang een gezamenlijke aanpak geweest voor jongeren van basisscholen en middelbaar onderwijs. De gemeente werkte daarbij samen met scholen, welzijnsinstellingen en een zorgverzekeraar. Het overgewicht daalde van 27 naar 20 procent.'
 
Bedrijfsleven
Hij verwacht veel van de deelname van het bedrijfsleven aan de projecten om het overgewicht tegen te gaan. 'Denk alleen al aan de kennis die bedrijven via social marketing hebben van hun klanten. Veel bedrijven weten al lang dat gezondheid een niet te keren trend is onder hun klanten. Het is voor hen puur eigenbelang om in te spelen op het thema gezondheid.'