*

 

Mediterraan dieet vergroot kans op zwangerschap bij ivf

Van onze verslaggeefster Ellen de Visser − 19/06/10, 05:00

Vrouwen die voorafgaand aan een vruchtbaarheidsbehandeling een streng mediterraan dieet volgen, hebben 40 procent meer kans op een zwangerschap. Dit blijkt uit een onderzoek van het Rotterdamse Erasmus MC, in samenwerking met het UMC Utrecht, dat is gepubliceerd in Fertility and Sterility.

  • Injectie van een zaadcel (zichtbaar in de naald) in een eicel, uitgevoerd op de IVF-afdeling van het academisch ziekenhuis Maastricht (azM). (ANP)

De onderzoekers lieten 161 vrouwen die voor ivf of icsi in aanmerking kwamen een uitgebreide vragenlijst invullen over hun eetgewoonten. Op de lijst, die werd ontwikkeld door Wageningen Universiteit, moesten ze van bijna tweehonderd voedingsmiddelen aangeven hoeveel ze er de maand ervoor van hadden gegeten of gedronken.

De vrouwen die een mediterraan dieet volgden, dus veel vis, plantaardige olie, peulvruchten, noten en groenten aten, werden vaker zwanger. Of die zwangerschappen ook stand hielden, vermeldt de studie niet.

Aminozuur

Bekend is dat vitamine-arme voeding een negatief effect heeft op de vruchtbaarheid. Een tekort aan de vitaminen B6, B11 (foliumzuur) en B12 kan leiden tot een te hoge concentratie van een bepaald aminozuur in het bloed. Daardoor kan het aantal eicellen dat na hormoonstimulatie vrijkomt verminderen en kan de kwaliteit van de embryo’s afnemen.

De vrouwen die een mediterraan dieet volgden, bleken hogere concentraties vitamine B6 en foliumzuur te hebben in hun bloed en in de follikelvloeistof (de vloeistof in de blaasjes om de eicellen).

Ook hun forse consumptie van plantaardige olie kan het positieve effect op het aantal zwangerschappen verklaren. Die olie is rijk aan linolzuur, een onverzadigd vetzuur dat een grondstof is van vele hormoonachtige stoffen die zijn betrokken bij onder meer de groei en de ontwikkeling van follikels (eiblaasjes). De stoffen bevorderen mogelijk ook de innesteling van een bevruchte eicel in de baarmoeder.

Nieuw onderzoek is nodig om de optimale doses van zwangerschapsbevorderende voedingsmiddelen vast te stellen, aldus de onderzoekers. Pas dan kan aan vrouwen die een vruchtbaarheidsbehandeling ondergaan een dieet worden geadviseerd, schrijven de onderzoekers.

mailIcon print |