Jiang Zemin was dan toch niét dood, journalisten ontslagen

ANP/ Redactie − 06/09/11, 12:14
© reuters. Oud-president Jiang Zemin bleek nog springlevend.

Twee leidinggevenden van de in Hongkong gevestigde nieuwszender Asia Television (ATV) hebben hun ontslag ingediend in verband met onjuiste berichtgeving over de dood van de Chinese oud-president Jiang Zemin. Dat meldde de BBC vandaag.

Jiang Zemin (85) kwam aan de macht na de met grof geweld beëindigde protesten op het Tiananmenplein in Peking in 1989. Hij was president van 1993 tot 2003 en werd opgevolgd door Hu Jintao, die nog altijd staatshoofd van China is.

Begin juli werd Jiang Zemin opgenomen in een ziekenhuis met gezondheidsklachten. Geruchten deden de ronde dat hij was overleden, maar alleen ATV bracht een overlijdensbericht.

Op woensdag 6 juli onderbrak ATV de uitzending in de late avond om melding te maken van het overlijden van Jiang Zemin. Een dag later maakte de zender excuses voor het foutieve bericht. Leung Ka-wing, het plaatsvervangend hoofd van de nieuwsafdeling van ATV, en een andere leidinggevende hebben nu per direct hun ontslag ingediend.

mailIcon print |