Wat moet TMG met gratis dagblad Metro?

Door: Pieter Sabel − 29/08/12, 11:44
© ANP. Spits en Metro bij hun 10-jarig bestaan in 2009.

De Telegraaf Media Groep (TMG), uitgever van gratis dagblad Spits, neemt het enige andere gratis dagblad in Nederland over, zo werd vanmorgen bekend. De overname van Metro is niet verrassend. 'Vroeger was Metro uitermate agressief, nu willen ze met iedereen vrienden worden.'

  •  
    'We gaan er vanuit dat TMG zijn huiswerk heeft gedaan'
    Woordvoerder NMa
  • Persverklaring verkoop Metro Holland aan TMG
    Open pdf (58,7 kB)

Geen opmerkelijke verkoop van uitgeverij Metro International, zegt Piet Bakker, lector aan de Hogeschool Utrecht en expert op het gebied van de wereldwijde (gratis) krantenmarkt. 'Sinds de aanstelling van de nieuwe baas van Metro, Per Mikael Jensen, vaart de uitgeverij een andere koers. Vroeger was Metro uitermate agressief, als het ging om concurrentie in landen waar titels werden uitgegeven. Het waren prijsvechters, die liefst van alles zelf eigenaar bleven. Nu willen ze met iedereen vrienden worden.'

En dat betekent: verkopen. Alle Europese titels van Metro zijn, met uitzondering van die in Hongarije, verkocht of deels in handen van andere uitgeverijen. In het geval van de Nederlandse editie dus in handen van TMG. Maar het blijft wel Metro, zei directeur Tim Scholte vandaag tegen persbureau ANP. Scholte verwacht dat de verschillen tussen de gratis kranten Metro en Spits groter worden als ze bij dezelfde uitgeverij worden ondergebracht. 'We willen in de toekomst twee verschillende kranten kunnen aanbieden', aldus Scholte. 'Daar gaan we de tijd voor nemen. We hebben wel in een klein gezelschap gesproken over het beter positioneren van beide kranten, maar nu kunnen we de redacties erbij betrekken.'

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) wacht vooralsnog even af of er een melding van de overname gedaan moet worden. 'Maar we gaan er vanuit dat TMG zijn huiswerk heeft gedaan', zegt een woordvoerder. Als beide ondernemingen in Nederland een omzet hebben van meer dan 30 miljoen euro, moet er een melding gedaan worden. Wereldwijd moeten beide bedrijven daarbij 113.450.000 euro omzetten voordat er een melding gedaan moet worden. Mocht die melding er niet komen, dan kan de NMa altijd zelf een onderzoek doen, aldus de woordvoerder. Omdat Metro in Nederland een omzet heeft van 23,4 miljoen euro, lijkt het er dus niet op dat er gemeld moet worden. Maar, zegt de woordvoerder, de omzet zou eventueel dit jaar veranderd kunnen worden.

  • © ANP.
    Gratis Dagbladen in Nederland anno 2007: Metro, Spits en De Pers en Dag (beide inmiddels ter ziele)

Concurrent
Was het voor Metro niet aantrekkelijker geweest om de titel onder te brengen bij een concurrerende uitgeverij, in plaats van bij de eigenaar van de enige andere landelijke gratis krant? 'Iedereen heeft de afgelopen tijd met iedereen gepraat', zegt Piet Bakker. 'TMG is een van de weinige uitgeverijen die geld heeft, en andere uitgeverijen, De Persgroep bijvoorbeeld, hebben al eerder aangegeven niets te zien in gratis.' Bovendien is het voor beiden, zowel Metro als TMG, aantrekkelijk de druk, distributie en advertentieverkoop samen te voegen. En TMG is de enige die de advertentietarieven kan verhogen, nu er op de gratis markt geen concurrent meer over is.

Bang dat beide titels over zullen gaan in een gratis krant, zoals NVJ-secretaris Thomas Bruning verwacht, hoeven lezers van Metro en Spits niet te zijn, zegt Bakker. 'Anders had TMG dat meteen wel aangekondigd, daar zijn ze niet kinderachtig over. Spits is niet de grootste, maar het is wel een sterk merk. Dat kun je niet probleemloos opheffen.'

Metro verkoopt zijn Europese titels met name omdat het de aandacht wil richten op Latijns-Amerika, waar de gratis krantenmarkt nog aan het groeien is. Bakker: 'Er zijn edities opgezet in Guatemala, in Peru, Colombia, Mexico, Brazilië en misschien komt Argentinië er nog bij. Je zult zien dat de aandacht helemaal naar Latijns-Amerika gaat.'

mailIcon print |