Telegraaf koopt gratis dagblad Metro

Door: Redactie, ANP − 29/08/12, 07:39
© ANP. De gratis dagbladen Spits en Metro.

Metro Holland, de Nederlandse tak van uitgeverij Metro International, is verkocht aan de Telegraaf Media Groep (TMG). Dat maakte de uitgever van het gratis dagblad Metro vandaag bekend.

  • Download hier de persverklaring over verkoop Metro Holland
    Open pdf (58,7 kB)

TMG is ook uitgever van gratis dagblad Spits, en blijft beide kranten uitgeven, volgens een verklaring van beide partijen. TMG denkt voordelen te kunnen halen door de advertentieverkoop en de druk van beide kranten te combineren. Daarnaast zal de samenwerking ten koste gaan van arbeidsplaatsen, aldus TMG.

De opbrengsten van Metro en de mogelijkheden tot kostenbesparingen moeten helpen het resultaat van TMG te verbeteren. De eigenaar van onder meer dagblad De Telegraaf, socialenetwerksite Hyves en Sky Radio heeft veel last van de slechte advertentiemarkt. Die zet de winst steeds verder onder druk.

TMG-bestuursvoorzitter Herman van Campenhout sprak van een 'aantrekkelijke mogelijkheid' in een tijd waarin het aantal zelfstandige kranten steeds verder afneemt. 'Metro heeft een sterke marktpositie en een duidelijk eigen lezerskring', stelde hij. 'De synergie die we kunnen realiseren vergroot de aantrekkelijkheid van deze acquisitie.'

Metro Holland werd opgericht in 1999, en is de op één na grootste landelijke krant van Nederland. Volgens de uitgever hebben Spits en Metro samen een bereik van 2,3 miljoen mensen. Spits en Metro moeten wel onderscheidend blijven.

Volgens Piet Bakker, kenner van de krantenmarkt en lector aan de Hogeschool Utrecht, heeft Metro International de afgelopen jaren alle Europese edities verkocht aan uitgeverijen in het land waar Metro verscheen.

mailIcon print |