Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur)
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) © ANP

'Nederland slecht voorbereid op watersnoodramp'

Minister Schultz (Infrastructuur) waarschuwt dat Nederland niet voldoende is voorbereid op een nieuwe watersnoodramp. Te veel mensen kennen het risico niet en ze weten niet wat ze moeten doen in geval van nood.

De minister werkt aan een ambitieus nieuw programma dat Nederland klaar moet maken voor een rampscenario. Er komt volgend jaar onder meer een concreet evacuatieprogramma waarop inwoners per gebied kunnen zien wat ze moeten doen en waar ze heen moeten.

'Dat mist nog', zegt de minister vandaag in een vraaggesprek met de Volkskrant, aan de vooravond van de zestigste herdenking van de Watersnoodramp in 1953. 'Dan gaat het om hoe je het ruimtelijk inricht en hoe je ervoor zorgt dat mensen zijn ingelicht als er echt iets gebeurt. Dat ze weten: daar moet ik heen en dat moet ik doen', aldus de minister. Haar ministerie studeert onder meer op mogelijkheden om snelwegen te verdubbelen in geval van een overstroming. 'Iedereen wil dan het gebied uit. In New Orleans was de ene rijrichting één grote file en stond de andere rijrichting leeg. Daar hebben ze nu de vangrails flexibel gemaakt.'

Onder de zeespiegel
Nederlanders zijn vergeten wat het betekent om onder de zeespiegel te leven, aldus Schultz. Ze vindt dat water 'een zwaar onderschat politiek onderwerp' is. 'Die ene storm in de tienduizend jaar kan juist die van morgen zijn.'

Met name de situatie in de Randstad is 'complex', zegt de minister. 'De bescherming is hoog, zeker. Maar als er een bepaalde wind is en de duinen zouden het begeven, komt het water met hoge snelheid binnen en loopt alles wat lager gelegen is heel snel vol.'

Vluchten geen optie
Vluchten naar hoger gelegen gebieden is dan eigenlijk geen optie meer, zegt Schultz. 'Als je uit Nederlandse risicogebieden naar hoger gelegen zandgronden wilt, ga je meestal eerst nog veel lager. Kijk maar op de kaart, daar word je niet vrolijk van. Je hebt niks aan een zesbaans snelweg als er twee meter water op staat. Nederland is een badkuip.' Ze dringt aan op innovatieve manieren van bouwen en omgaan met water; wijken met meebewegende woningen, laaggelegen stadsdelen plaatsen op kades, ruimte maken voor rivieren.

'Mijn beeld is dat bouwen mét de natuur je veel beter beschermt dan de technische oplossingen die tegen de natuur ingaan. Ook langs de kust doen we dat nu; zand spuiten waardoor die kustlijn weer aantrekt.'

De laatste overstromingen dateren van tien jaar geleden, toen Schultz staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat was. Een echt grote overstroming was in 1995. Door de wereldwijde stijging van de zeespiegel is er extra aandacht. Politieke bestuurders en waterbouwkundigen die in delta's leven, komen uit de hele wereld kijken hoe Nederland hiermee omgaat.

Lees vandaag in de Volkskrant een uitgebreid interview met minister Schultz en meer over de mogelijkheid van een watersnoodramp in Nederland.