Dagboek van een verdwenene, de opening van de
Operadagen Rotterdam.
Dagboek van een verdwenene, de opening van de Operadagen Rotterdam. © © Jan Versweyveld

Waar is de échte opera in Rotterdam?

In Rotterdam is tenminste nog ruimte voor vernieuwing, zegt directeur Guy Coolen (Operadagen), die volgend jaar meer échte opera wil programmeren.

Operadagen Rotterdam heeft ons geleerd dat opera veel meer is dan massieve orkestexplosies en bulderende baritons. Het tiendaagse festival voor grensverleggend muziektheater heeft in elf edities laten zien dat opera best op straat, in een theatergang of op het dak van de Bijenkorf kan worden gespeeld, met scanderende voetbalsupporters in plaats van een koor. Het heeft Rotterdam, dat geen operahuis heeft, weer op de kaart gezet als operastad die het net even anders doet.

Fantastisch natuurlijk, die vernieuwingsdrang. Maar bij de twaalfde editie, die vrijdag opent met de uitverkochte voorstelling Dagboek van een verdwenene (regie Ivo van Hove), moet je de opera's in het programmaboek met een vergrootglas zoeken.