Verassend rollenspel in Herzbergs 'toneelnovelles'
© De Theatertroep

Verassend rollenspel in Herzbergs 'toneelnovelles'

Theaterrecensie

Een komedie, van slimme komedianten, vol absurde dubbelingen, persoonsverwarringen en metatheatrale grapjes. Herzberg en spelers werken de dubbelgangersrol uit tot een bonte reeks scènes en dialogen.

Een man, Piet heet hij, bestiert een bedrijfje in dubbelgangers. Partner nodig? Tijdelijke familie nodig? Piet verhuurt het. De troep acteurs die hij in dienst heeft, zijn na jaren rollenspel alleen wel danig in de war geraakt over wat 'echt' is en wat echt echt is.

Judith Herzberg schreef een nieuw stuk: Hoe echt is echt echt. Dat deed ze speciaal voor en samen met de tien jonge acteurs van het Amsterdamse collectief De Theatertroep. Tien jaar had Herzberg niks geschreven, uit onvrede met de hedendaagse ensceneringen van haar werk. Totdat ze een stel geestverwanten vond in de vijftig tot zestig jaar jongere Theatertroepers: eigenzinnige toneelspelers annex theatermakers die in vijf jaar tijd bescheiden naam hebben gemaakt met voorstellingen die aan de ene kant diep zijn geworteld in de westerse (toneel)literatuur en aan de andere kant hoogst genietbaar zijn door een losse-handjesslapstick in de geest van Samuel Beckett en Monty Python.

Zo vruchtbaar verliep de samenwerking, dat ze met z'n allen prompt nog een stuk uit de mouw schudden: Zeeziek in het zwembad. Over het wel, en vooral het wee van een groep chronische welvaartszieken in een afgelegen afslankoord. Deze twee 'toneelnovelles', zoals de groep ze zelf noemt, speelt het nu achter elkaar in een voorstelling met de titel Hoe echt is echt echt.

Absurdistische grondtoon

Beide stukken vallen op door een aangename absurdistische grondtoon en bondige, observerende dialogen, waarin een modern levensgevoel aan de kaak wordt gesteld.

Acteur Patrick Duijtshoff vertelt in de korte pauze, waarin het publiek een glaasje ranja krijgt, dat de twee stukken echt niks met elkaar te maken hebben. Maar dat is natuurlijk niet waar. Allebei vallen op door een aangename absurdistische grondtoon en bondige, observerende dialogen, waarin een modern levensgevoel aan de kaak wordt gesteld: in hoeverre spelen we allemaal een rol in het dagelijks leven? Allebei zijn bovendien op het lijf geschreven van de slimme komedianten van De Theatertroep.

Het eerst en leukste stuk van de twee, Hoe echt is echt echt, is gebaseerd op de documentaire Familie te huur (2013), waarin een Japanse acteur zich verhuurt als familielid. Herzberg en de spelers werken dit gegeven uit tot een bonte reeks scènes en dialogen, waarin acteurs spelen dat ze acteurs zijn, die in opdracht van Piets dubbelgangersbedrijfje ergens een zus, broer of partner spelen. Een komedie dus, met alle absurde dubbelingen, persoonsverwarringen en metatheatrale grapjes en excessen van dien.

Onwaarschijnlijk goed dat deze mensen elkaar hebben gevonden.

Hoe echt is echt echt
Theater


Van Judith Herzberg. Door De Theatertroep. Regie Hans Man in 't Veld.
8/1, Theater Frascati, Amsterdam. Tournee t/m 7/4