Sophie de Lint nieuwe directeur Nationale Opera

Relatief onbekende opvolger van Pierre Audi is meer manager dan kunstenaar

De Nationale Opera heeft met de benoeming van de 42-jarige Sophie de Lint tot nieuwe artistiek directeur gekozen voor een ervaren manager, niet voor een bevlogen kunstenaar. De Lint volgt in september 2018 Pierre Audi op die vertrekt na drie decennia artistiek leiderschap van het nationale operahuis.

Sinds 2009 is de in Rotterdam geboren De Lint tweede artistiek verantwoordelijke van de opera in Zürich onder intendant en regisseur Andreas Homoki. Ondanks haar Nederlandse paspoort heeft ze het grootste deel van haar leven in Zwitserland gewoond waar ze onder meer viool studeerde aan het conservatorium van Genève. Na een studie bedrijfskunde bekleedde ze een aantal artistieke en managementfuncties in de operawereld. Tot haar naam enkele maanden geleden opdook als mogelijke opvolger van Pierre Audi was De Lint nauwelijks bekend in Nederlandse operakringen.

In tegenstelling tot de vertrekkende Audi zal De Lint niet zelf gaan regisseren. Dit lijkt een bewuste keuze van de raad van toezicht van Nationale Opera en Ballet die de benoeming gisteren bekendmaakte. Andere kandidaten die werden getipt voor de functie zoals Lotte de Beer en Floris Visser zijn vooral spraakmakend vanwege hun vernieuwende regie. 'Pierre Audi is een bevlogen artistiek leider, het is wellicht goed als er nu even iemand aan het roer komt die iets meer nadruk legt op de managementkanten van de functie', zegt Guus Mostart die zelf jarenlang operahuizen leidde in binnen- en buitenland. 'Het is ook belangrijk dat er continuïteit is in de begeleiding van de producties en De Lint zal wellicht vaker in huis zijn dan Audi.'

Wordt Audi - en met hem De Nationale Opera - internationaal bejubeld vanwege innovatieve producties, de opera van Zürich staat volgens Mostart niet bekend om zijn vernieuwingsdrang. Audi betrekt geregeld beeldend kunstenaars bij operaproducties en schroomt niet het publiek van het chique pluche naar onverwachte locaties te brengen, zoals de Gashouder in Amsterdam, onderdeel van de Westergasfabriek. Volgens dramaturg Willem Bruls zijn de operahuizen van Zürich en Amsterdam artistiek redelijk vergelijkbaar: 'Ze hebben allebei een grote zaal die vol moet en opereren artistiek op het scherpst van de snede, maar wel met zalen die vol blijven. Na jaren van artistieke hegemonie is het goed dat er wat meer nadruk komt op het managen.'

De benoeming van De Lint is 'zeker geen revolutie', volgens de Duitse operakenner en journalist Manuel Brug. 'Het is een typisch Nederlandse keuze: een compromis in de goede zin van het woord. Ze is pragmatisch en heeft veel ervaring. Alles klopt: een vrouw, een Nederlandse, en ze is een generatie jonger dan Audi. Ze brengt daarnaast een groot netwerk mee.' In Zürich is De Lint in de eerste plaats verantwoordelijk voor het aantrekken van zangers, niet van regisseurs. Onder haar leiding betraden internationale grootheden het Zwitserse podium, zoals Cecilia Bartoli, Diana Damrau en Bryn Terfel. 'Spannend wat ze meebrengt naar Nederland', aldus Bruls.

In Zwitserse operakringen staat De Lint te boek als zakelijk en energiek

In Zwitserse operakringen staat De Lint te boek als zakelijk en energiek, in de omgang soms wat op het kille af. Volgens operaspecialist Susanne Kübler van het dagblad Tagesanzeiger heeft De Lint inderdaad 'grote stemmen' weten te contracteren, maar ontbrak het weleens aan continuïteit in de casting. 'Er zaten ook geregeld missers tussen.'

De Lint zelf wil geen vragen beantwoorden voordat ze aantreedt in Amsterdam. In een schriftelijke reactie laat ze weten dat De Nationale Opera altijd een van haar favoriete gezelschappen was vanwege het 'opwindende en vernieuwende muziektheater'. 'Men voelt een speciaal elan in dit huis dat ervoor zorgt dat de kunstvorm met visie en op het hoogst mogelijke niveau wordt gepresenteerd.'