Igor Vrebacs werk origineel en stijlvast
© Annelies Verhelst

Igor Vrebacs werk origineel en stijlvast

Theater - Macho Macho (Igor Vrebac)

Het Amsterdam Fringe Festival bood dit jaar onder meer een opvallende ontdekking en een sterke comeback. En wel in de personen van Igor Vrebac en Margreet Blanken.

Amsterdam Fringe Festival
Theater

Macho Macho van
Igor Vrebac; 10/9,
Compagnietheater,
Amsterdam
***

Play Maids van
Mart van Berckel;
10/9, Fleix Meritis,
Amsterdam
****

De fitnesskunst van de Bosnisch-Nederlandse Igor Vrebac is een opvallende ontdekking op het Amsterdam Fringe Festival dit jaar. In twee verwante performances testte hij het uithoudingsvermogen van zowel acteurs als publiek. Vrebacs werk kort samengevat: mannen werken zich in het zweet. Alsof je niet in een theater maar in een sportschool zit. Herhaling, zweet en een vleugje homo-erotiek zijn constanten. In zijn nieuwste voorstelling zien we twee mannen (dansers Anton van der Sluis en Ilija Surla) in een uitputtend fysiek duet. In de ultieme poging de perfecte blokjesbuik na te jagen, fitnessen ze tot ze erbij neervallen. Tussendoor sloven ze zich uit met suggestieve bewegingen uit Calvin Klein-advertenties. Oftewel: dit is de terreur van het perfecte reclamelichaam. Origineel en stijlvast.

Van de pogingen het ultieme mannenlichaam te creëren naar de stiekeme lust van meisjes, betekent in Fringe hooguit een fietstochtje van tien minuten. In een broeierig zaaltje speelden drie actrices de voorstelling Play Maids, losjes gebaseerd op De Meiden van Jean Genet. Twee dienstmeisjes en hun madam gevangen in een duister machtsspel, met licht lesbische elementen. Zo ziet de jonge regisseur Mart van Berckel deze driehoeksverhouding, waarin wellust en onderdrukking een ongemakkelijk verbond aangaan. De tekst is teruggebracht tot korte steekzinnetjes die telkens worden herhaald, met een gevaarlijke performance als resultaat. De twee dienstmeisjes (Anne Freriks en Robin Kuiper, met platinablonde pruiken) acteren gepast geëxalteerd en madame wordt gespeeld door Margreet Blanken: heerlijk over de top. Blanken is terug, en die Van Berckel is ook al een ontdekking.