De jury van The Voice of Holland
De jury van The Voice of Holland © ANP

We kijken korter tv, maar meer streaming

Avonden op de bank voor de televisie zullen nooit verdwijnen. Wat er is ingeschakeld op het scherm, verandert wel. Uit het jaaroverzicht van Stichting Kijkonderzoek (SKO) blijkt dat Nederlanders in 2015 met 190 minuten per dag tv-kijken zo'n tien minuten minder voor de beeldbuis zaten dan een jaar eerder.

De kwaliteit is vaak ook hoog. Dat alles verandert het kijkgedrag van mensen

Ton Verlind over Netflix

Een belangrijke reden voor die daling is dat er steeds vaker wordt afgestemd op streamingdiensten en minder op de traditionele televisieprogrammering, zo concludeert de SKO. Het afscheid van het traditionele tv-kijken is daarmee begonnen, meent mediadeskundige en oud-directeur van de KRO Ton Verlind.

De aantrekkingskracht van streamingdiensten als Netflix zit volgens Verlind in het kunnen kijken op het moment wanneer het uitkomt, gecombineerd met de diversiteit aan series, documentaires en films die de kijker wordt voorgeschoteld. 'De kwaliteit is vaak ook hoog. Dat alles verandert het kijkgedrag van mensen', stelt Verlind.

Kanttekening bij de resultaten uit het SKO-onderzoek is wel het ontbreken van grote sportevenementen in 2015, die normaliter veel kijkers trekken. En ondanks het veranderende tv-kijken zijn het wel de vertrouwde programma's die boven aan de lijst prijken als het gaat om de hoogste kijkcijfers van het jaar, zoals Boer Zoekt Vrouw (4,6 miljoen kijkers), Wie Is De Mol? (3,6 miljoen) en All You Need Is Love (3,2 miljoen).

YouTube

Het mag voor tv-bazen geen reden zijn om achterover te leunen, benadrukt Verlind. Met name de publieke omroep leverde ten opzichte van een jaar geleden kijkers in: ruim 2 procent minder in de belangrijke avonduren. Verlind ziet bij de publieke omroep 'te veel routine en te weinig vernieuwing' bij het inspelen op het veranderende kijkgedrag van met name jongeren.

Verlind: 'Er zijn wat wanhopige pogingen om jongeren te trekken. Daarmee loop je alleen het risico dat je de kijkers die je nog wel hebt, afschrikt. Jongeren kom je tegenwoordig tegen op Facebook of YouTube, waar vloggers als Enzo Knol honderdduizenden kijkers trekken. Het verbaast mij daarom dat de publieke omroep geen YouTube-beleid heeft. Manifesteer je op die andere distributiekanalen en accepteer dat ze helaas niet van jou zijn.'

Volgens Verlind zou de publieke omroep daarnaast moeten inzetten op de gebieden waar tv nog wel een belangrijke rol speelt: journalistiek en evenementenverslaggeving.