Tv-recensie: wat is er bij Paul de Leeuw gebeurd dat het daglicht niet kan verdragen?
© de Volkskrant

Tv-recensie Julien Althuisius

NPO betuttelt het publiek op internet door programma's met een leeftijdsbeperking pas na een bepaald tijdstip te ontsluiten.

Sinds maandag heeft Paul de Leeuw een nieuw programma, Lekker Laat. Vier weken lang presenteert De Leeuw het programma live vanuit De Plantage in Amsterdam. Het uitzendtijdstip van 23:15 tot 00:00 uur betekent dat het sowieso te laat is om de volgende dag in deze rubriek mee te nemen. Op de website van BNN-Vara werd het programma als volgt omschreven. 'Welke vraag willen we niet meer horen na de voorbije dag? Wie heeft na een persoonlijk verhaal een brede schouder nodig van troosthost Paul? Welke artiest komt een slaapmutsje halen? Tegen welk gesprek zien we een beetje op? En wat gebeurt er verder buiten op straat bij de studio?'

Er verscheen een ernstige boodschap in beeld

De antwoorden op deze vragen zijn respectievelijk: ik weet het niet, geen idee, zou het niet weten, al sla je me dood, volgende vraag graag en ik zou het echt niet weten. Toen ik namelijk gisteren de uitzending van Lekker Laat van maandagavond probeerde terug te kijken op de website van de NPO, ging de player op zwart en verscheen er een ernstige boodschap in beeld. 'Voor deze aflevering geldt een leeftijdsbeperking. De aflevering kan alleen tussen 22:00 en 06:00 uur bekeken worden.'

Er bleek geen sprake te zijn van een vergissing, zo leerde een reactie van NPO op Twitter. 'We zijn verplicht om deze in te stellen, wanneer een uitzending door Kijkwijzer wordt beoordeeld als 16+. Zie voor meer info kijkwijzer.nl.'

Werd er iemand zonder verdoving door Paul de Leeuw geopereerd?

Ik heb niet op kijkwijzer.nl gekeken. Vooral omdat ik niet meer 'info' nodig had om te concluderen dat het allemaal nogal belachelijk was. Wat is er afgelopen maandagavond in een talkshow in De Plantage gebeurd dat het daglicht niet kan verdragen? Werd er iemand zonder verdoving door Paul de Leeuw geopereerd? Hadden er mensen seks? Met dieren? Is er iemand live vermoord? Was het zulke slechte televisie? Wat het ook was, blijkbaar vindt men bij Kijkwijzer het onverantwoord om dat aan mij op klaarlichte dag te laten zien.

Dat Kijkwijzer films en tv-programma's classificeert en ouders voor bepaalde inhoud waarschuwt is vast ergens goed voor. En het is natuurlijk niet nieuw dat de NPO een tijdslot op een programma zet. Maar dat een talkshow alleen tussen 22:00 en 06:00 uur (want alle 15-jarigen gaan netjes om 22:00 uur naar bed) online beschikbaar is, is niet meer van deze tijd.

Je kunt 24 uur per dag op meerdere schermen eindeloos veel HD-porno kijken

Het journaal schotelt zonder waarschuwing gruwelijke beelden voor; op YouTube staan filmpjes van onthoofdingen; je kunt 24 uur per dag op meerdere schermen tegelijkertijd eindeloos veel gratis HD-porno kijken terwijl je op de achtergrond de Beste Zangers van Nederland op hebt staan; maar wie nieuwsgierig is naar de eerste aflevering van het nieuwe programma van Paul de Leeuw en het om wat voor reden niet live heeft kunnen kijken, moet tot 22:00 uur de dag erna wachten. Dat heeft helemaal niets te maken met bescherming van de tere kinderziel, maar is wereldvreemd en betuttelend.