1509442
Burgemeester Pieter Broertjes van Hilversum. © ANP

Pieter Broertjes: 'Hilversum suf? Hoe kom je daarbij?'

Bewoners weten het misschien nog niet, maar Hilversum is in potentie een internationaal centrum voor media en creatieve industrie. Burgemeester Pieter Broertjes rust niet voor hij dat voor elkaar heeft.

Pieter Broertjes, burgemeester van Hilversum, toont zich strijdvaardig. Of we even meetellen: 19 tv-omroepen, 5 radio-omroepen, 46 tv- en 157 filmproducenten, 141 facilitaire bedrijven, 19 boekuitgeverijen, 17 tijdschriftuitgevers... In totaal heeft Hilversum 533 bedrijven en bedrijfjes 'in de media' en zelfs 1.251 als je het ruim neemt en de creatieve industrie, zoals computerspelletjes, meetelt. Het gaat om ruim 12 duizend werknemers, de helft woont in Hilversum.

De meeste programma's worden nog altijd bedacht en geproduceerd in Hilversum, stelt Broertjes vast. 90 procent van alle uitzendingen (radio en tv) komt uit zijn stad.

VARA-BNN
Dus kom bij hem niet aan dat de omroepstad in gevaar is. Al zal hij er alles aan doen om VARA-BNN te behouden. Ze kunnen zo in een leegstaand kantoor, pal naast het station. Ook wil Broertjes helpen een huurder of koper te vinden voor het achtergelaten vastgoed op het Mediapark. Moeten ze wel voor Hilversum kiezen.

Oud-Volkskrant-hoofdredacteur Broertjes is anderhalf jaar geleden vooral naar Hilversum gehaald om de positie van de mediastad te beschermen. Zijn mogelijkheden zijn beperkt, de burgemeester gaat niet over omroepen, maar met zijn contacten hoopt netwerker Broertjes toch veel voor elkaar te boksen.

Laatst was hij in Brussel om te lobbyen bij de directeur mediazaken van eurocommissaris Neelie Kroes. 'Er is nergens geld meer te halen, behalve in Brussel. Dat stopt het alleen in regio's. Ze hebben me weggestuurd met de boodschap: kom maar terug als jullie samenwerken. Daarom moeten wij ons presenteren als een zone van creatieve industrie: Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Almere, met Hilversum als knooppunt.'

Laptop
Omroepen hoeven niet langer in Hilversum te zitten. Film knippen en plakken is er niet meer bij, een laptop volstaat. En krantenstad, boekenstad, filmstad, reclamestad Amsterdam, waar de creatieve klasse van Nederland goeddeels woont, lonkt. Niet voor niets worden de VARA-praatprogramma's De Wereld Draait Door en Pauw & Witteman daar opgenomen.

De toekomstige fusieomroep AVRO-TROS opent volgend jaar een filiaal in het Amsterdamse Vondelpark. De commerciële tv-zender SBS (SBS6, Net5, Veronica) streek bij de oprichting in 1995 in Amsterdam neer, evenals de jonge publieke omroepen PowNed en WNL. De tv-producenten IDTV en Eyeworks zijn er ook gevestigd.

En nu overwegen VARA en BNN naar Amsterdam te verkassen, voor een nieuw begin in een dynamische, stedelijke omgeving. Broertjes weet wel dat hij die niet kan bieden. 'Ik kan van Hilversum geen klein Amsterdam maken. Wij zijn een dorp in het Gooi, het centrum van Hilversum is het meest stedelijke dat we hebben.'

VARA en BNN beklemtonen dat er nog geen beslissing is genomen over een nieuwe, gezamenlijke locatie. Ook de goedkoopste optie, dat BNN intrekt bij de VARA op de huidige plek, hoort nog tot de mogelijkheden.

Provinciale sfeer
Het bescheiden centrum van Hilversum heeft een wat bedaagde, provinciale sfeer. Aan niets is te merken dat het de mediahoofdstad is van Nederland. Hilversum liet zich lang weinig gelegen laten liggen aan de omroepen. Op het Mediapark, ver van het centrum, werken 6.000 mensen nagenoeg zonder voorzieningen. Daar komt mondjesmaat verandering in. Er is inmiddels een sportschool. In de zomer openen de tv-koks Robert Kranenborg en Julius Jaspers een restaurant voor 125 gasten, en er komt een grand café.

Maar Broertjes wil meer leven in de brouwerij. De studenten van de Hogeschool voor Kunst, Media en Technologie in Hilversum zouden er moeten gaan wonen, op een campus bijvoorbeeld. De film- en tv-academie zou er een dependance moeten openen. Broertjes: 'Zet er een hotel neer. In het Mediapark moet je kunnen werken, studeren, slapen, sporten en uitgaan.'

Broertjes wil zich sterk maken voor meer samenwerking in een creatieve regio met Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Almere. Een Media Valley staat hem voor ogen, naar het voorbeeld van Silicon Valley, de hightechregio in Californië waar grote spelers als Apple, Google en Facebook hun hoofdkwartier hebben.

Tegen de burgemeester van Amsterdam heeft hij gezegd dat het tijd wordt dat die hem uitnodigt voor de lokale Economic Board. In die van Utrecht zit hij al. 'We hebben elkaar nodig. Als Amsterdam wil groeien, moeten ze naar de Bijlmer en verder. Waar komen ze dan uit? Bij mij.'
Ze vinden hem soms 'een brutaal ventje', zegt Broertjes. 'Mag het? We komen niet alleen halen, we hebben ook iets te bieden. Hilversum is wereldwijd bekend door radio en tv. Nergens vind je zo'n hoge concentratie creatievelingen als in het Mediapark.'

Games-industrie
En dan toch zo'n suffe uitstraling hebben. 'Hoezo: suf? Spil Games, wereldwijd marktleider van computerspelletjes, gaat in Hilversum een campus bouwen. De games-industrie is een nieuwe loot aan de creatieve sector en wij doen hartstikke mee.'

De gefuseerde AVRO en TROS komen op een gezamenlijke nieuwe locatie in Hilversum. Wel komt er in 2014 een dependance in het voormalige Filmmuseum in het Amsterdamse Vondelpark. 'Onze blik reikt verder dan het Hilversumse mediareservaat, zegt een woordvoerder. 'Het paviljoen wordt ontmoetingsplek voor liefhebbers van cultuur, opinie en media.' KRO, NCRV en AVRO zitten nu in samen een groot complex. KRO en NCRV willen daar na hun fusie blijven.